הוספת הודעה חדשה
  • · תכנית איטום לפני אינסטלציה

    (אביב)

    שלום גבי.

    אני מוסיף קומה, וכעת לפני האינסטלציה והחשמל. עדיין לא למדתי את נושא איטום החדרים הרטובים, אך ראיתי אצלך באתרשהנושא חשוב מאוד. האם עלי לתכנן במדוייק את אופן איטום החדרים הרטובים לפני האינסטלציה והחשמל?

    בתודה ובכבוד

    אביב

    • · חדרי רחצה

      (גבי)

      שלום אביב,

      צנרת החשמל והאינסטלציה עוברת תמיד דרך הקירות כך שאין צורך בהכנות לכך. צנרת הניקוז (הדלוחין) אכן עוברת ברצפה. בשיטה המקובלת , לאחר הרכבת צנרת הדלוחין ובדיקה שאין נזילות בחיבורים, מכסים את הצנרת עם תערובת של מלט וחול (ודבק) ואחר כך מבצעים את האיטום. בשיטה סטנדרטית זו אין צורך בתכנון מיוחד בראש, אם כי תכנון הנו ממילא חלק מהעבודות.

      אם ברצונך לבצע שיטה "חדשנית" וטובה יותר, אז בהחלט יש צורך לתכנן מראש. לא ניתן לתאר עבורך את כל התכנון מעל גבי הפורום וצריך איש מקצוע / מתכנן בשטח.

      באופן כללי -בשיטה זו מתקינים קולטן דו מפלסי אשר מנקז את הרטיבות שחודרת אל מתחת לריצוף. עיין בדוגמא בקישור אל קולטן דו מפלסי שכזה. שים לב שהקולטן ממוקם בתוך היציקה של הרצפה כך שבהחלט דרוש תכנון ותאום עם האינסטלטור המבצע. לאחר התקנת הקולטן והצנרת מבצעים שיפוע ברצפה אל כיוון פתח הניקוז. אחר כך ממשיכים עם עבודות הריצוף.

      מדובר בעבודה ובשיטה מומלצת , אך יש להודות שהיא עדיין איננה נפוצה מספיק בארץ. הרוב עדיין מעדיפים לקצר / לחסוך ולעבוד בשיטה הקונבנציאונלית.

      מקווה שההסבר מובן.

      בהצלחה,

      גבי

      • · הרי כך איבדנו את תועלת האיטום למקרה נזילה בצנרת הביוב

        (אביב)

        שלום גבי.

        הייתי חולה ולכן הבניה התעכבה עד כעת. כעת שוב אני בענין. לפי מה שתיארת את המקובל לעשות, לא הבנתי מה ההיגיון להניח את יריעות האיטום מעל צנרת הביוב. מה נעשה במקרה של תקלה בחיבורי צנרת זו או בחור שייוצר אי פעם? הרי עד שנתפוס את הבעיה הביוב יזיק לדירה למטה. והרי לכאורהטוב יותר לעשות את האיטום לפני צנרת הביוב (מתחתיה).

        ובנוסף לכך נרויח שיריעת האיטום תשכב כך על משטח חלק יחסית, ולא על העליות והמורדות שיהיו לאחר צנרת הביוב.

        • · איטום חדרים רטובים- הדרך הנכונה.

          (גבי)

          שלום אביב,

          אכן את הבנת לאשורו את חוסר ההגיון של הבצוע המקובל. לכן ציינתי שזה מה שמקובל והערתי שישנה אופציה טובה הרבה יותר. לצערי המנהג בשוק הוא לבצע "כמו שכולם מבצעים" או "כמו שמכון התקנים אומר" מבלי לתת את הדעת לחוסר ההגיון במפרטים מסויימים.

          לגבי קבירת הצנרת מתחת לשכבת האיטום , הדעות חלוקות ויש כאלה שמעדיפים שהנזילה תתגלה מהר (בתקרה של השכן בקומה התחתונה), משום שלטענתם לא ניתן יהיה לגלות את הנזילה אם הצנרת תהיה מעל לשכבת האיטום, אלא כאשר המים ימלאו את האזור ויבצבצו מעלה בין המרצפות.

          הדרך הטובה ביותר היא זו שאיננה מבוצעת כלל, וחלקה מפורט במאמר על איטום מקלחות או חדרים רטובים בחומרי איטום צימנטים.

          הדרך העדיפה היא זו שבה הצנרת נמצאת מעל לשכבת האיטום, אך נמצאים בה מירווחים (בינה לבין הרצפה) אשר מאפשרים את מעבר המים לכיוון המרזב הדו-מפלסי. בקווים כלליים זה מבוצע כלהלן:

          1. יוצקים את הרצפה עם שיפוע לכיוון המרזב.

          2. מתקינים מרזב דו-מפלסי (שינקז את המים שיחדרו אל מתחת לריצוף).

          3. מתקינים את צנרת הדלוחין במקומה ומאירים רווחים במספר מקומות בינה לבין הקרקעית, כך שאם תהיה חדירת רטיבות אל מתחת לריצוף המים יוכלו לזרום לכיוון המרזב הדו-מפלסי. (פשוט מקבעים את הצנרת במספר נקודות ולא מכסים את כולה עם בטון).

          4. בעת עבודות הריצוף מתקינים פתח ביקורת נסתר (דקורטיבי) שניתן יהיה לפתוח אותו מדי פעם על מנת לראות אם יש רטיבות בחול שמתחת לריצוף.

          שוב, הדרך האמורה אינה רשומה באף מפרט טכני, לא במכון התקנים ולא בשום מקום אחר. להערכתי זו הדרך ההגיונית ביותר ולצערי זה איננו מתבצע כלל, באף מקום. אמנם לאחרונה חדר אל השוק הנושא של מרזב דו-מפלסי, אך כאשר הצנרת קבורה מתחת לאיטום, או כאשר הצנרת מעל לאיטום ומפריעה לזרימת המים אל המרזב- משיגים תוצאה חלקית בלבד.

          לסיכום- "זה מה יש". נשמח לעזור הלאה אם תרצה לבצע על פי השיטה האמורה.

          בברכה,

          גבי

« חזרה לפורום
האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן