איטום גג מרוצף
(מוטי)
|
יש לי מרפסת מרוצפת סביב פנטהאוז בגודל כ 200 מ"ר . ריצוף טרצו 20X20 בן 30 שנה. החול מתחת לריצוף רטוב בכמה מקומות ( בדיקה טרמית ).במקום אחד רטיבות עוברת לשכן מלמטה כנראה בגלל חדר אמבטיה ובמקום אחר יש דליפה רק בחורף.
לפרק את כל הרצפה עם החול לאטום ביריעות ולרצף בקרמיקה זה פרוייקט כבד מאוד עלי.לחילופין היציעו לי לחרוץ את הפוגות לאטום עם רובה אפוקסית ולמרוח סילר על המרצפות . או לצפות את הריצוף עם סיקה טופ 107 או סיקה טופ 107 אלסטי בגלל הגודל , ולרצף בשנה הבאה. יריעות ביטומניות על הריצוף בעייתי בגלל
הגובה של הריצוף בתוך הדירה.
היתה גם הצעה למרוח את המרפסת עם איטרסיל קריסטל 588 של כרמית .
בנוסף , איך אוטמים מוזאייקה ( בת 30 שנה) המונחת על מעקה המרפסת.
והאם יש חומר איטום שקוף שאפשר למרוח על הקרמיקה הישנה ברצפה ובקירות האמבטיה.
אודה לך בעזרה בהתלבטות
מוטי
|
|
|
גג מרוצף ישן
(גבי)
|
שלום מוטי,
לצערי אין פתרון קסם לבעיה והעצה הטובה ביותר שאוכל לתת היא להמתין, לאגור כסף- ולהחליף את כל הריצוף כולל איטום ביריעות ביטומניות. הפתרונות האחרים הנם זמניים ובסופו של דבר תוציא יותר כסף.
לענין האיטום על הקיים - השיטה הטובה ביותר היא על ידי פתיחת הפוגות ומילוי ברובה אפוקסית כמתואר במאמר על איטום גגות מרוצפים ללא הרמת הריצוף.
השימוש בחומרים צימנטים רגילים או מוגמשים על גבי הריצוף הקיים איננו טוב כלל. חומרים אלו אינם גמישים מספיק למטרה זו וגם לא יצמדו טוב לתשתית. בנוסף יש לאמר כי כל איטום על גבי הריצוף הנוכחי ישאיר את הרטיבות שמתחת לריצוף - כלואה שם לעד. כך שפתרונות מסוג זה אפשריים אך גם הם בבחינת הרע במיעוטו. אם לא ניתן לאטום ביריעות ביטומניות אפשר לאטום בחומרים ביטומנים משחתיים כגון מסטיגום ורצוי ליישם רשת אינטרגלס בין השכבות.
פתרון אחר, זמני גם הוא, הנו לבצע שכבת איטום פוליאוריטנית על גבי הריצוף הנוכחי. ראה תמונה בקישור הבא: http://www.itumen.co.il/images/uploads/thumbs/un_thumb39_24042005-23495782(1).jpg (בתמונה נעשה שימוש בפוליאוריטן לבן על גבי גג מרוצף, אך אפשר להשתמש גם בפוליאוריטן שקוף).
כאמור - כל הפתרונות הללו אינם הפתרונות הטובים ביותר ובסופו של דבר תאלץ להוציא מכיסך יותר כסף, במשך השנים.
יתכן כי ניתן להרים מרצפות רק בשטח שמעל למוקד הרטיבות שצינת (אם כי גם כאן לא קיים בטחון שהבעיה תפתר לגמרי).
בקיצור- עדיף להחליף הכל ולאטום כמו שצריך פעם אחת ולתמיד.
לענין המקלחת- אין חומר שניתן למרוח על כל השטח. הדרך הנכונה הינה לאטום את הפוגות בין האריחים, ברובה אקרילית.
אגב- בדיקה טרמית של מצב הרטיבות מתחת לריצוף הנה מיותרת לחלוטין. בכל גג מרוצף קיימת רטיבות מתחת לריצוף ובדיקה מסוג זה לא יכולה להוכיח מאומה במקרים כאלה.
גבי
|
|
|
נזילה בקו התפר
(רבקה חן)
|
הנני גרה בבנין משותף הירחבתי את דירת. באחד מקוי התפר יש נזילה חמורה .
באיש שבצע את האיטום בזמנו כבר 4 שנים מנסה למצוא את הפיתרון .
אני מעוניינת לקבל את השירות שלכם לפתרון הבעיה תודה.
|
|
|
תפר התפשטות
(גבי)
|
שלום רבקה,
קיבלנו את הודעתך גם במדור צור-קשר ונחזור אליך בענין זה. לא פרטת באם מקור הרטיבות הנו מהקירות החיצונים או מהתקרה וחסרים נתונים רבים. לפיכך עדיף לראות את המצב בשטח.
תודה על פנייתך,
גבי
|
|
|
|
שאלה דחופה מאד
(אבי)
|
לפני כ שש שנים הייתה נזילת מתנור נפט לשכן שמעלינו. אז הוא ניתק את הנפט והחליף חול והעיף את התנור אנחנו שמנו תיקרת גבס (נמוכה יותר) וחומר בידוד בין תקרת הגבס לתקרה הרגילה. הכל היה בסדר לתקופה ארוכה ואז שוב לפני שנה היה ריח נורא מהחדר חזרנו על אותה פעולה הפעם גם הכנסנו ונטה.
ועכשיו שוב יש לנו את אותו בעיה.
השכן מלעמלה טוען שאין לו שום מקור של נפט בדירה והוא לא שש לשתף פעולה.
מה אני עושה?????
|
|
|
נזילה מתנור נפט
(גבי)
|
שלום,
על פי התאור משתמע שהחול מתחת לריצוף של השכן עדיין ספוג בנפט. לצורך בדיקה יש לפרק מרצפת או שתיים בדירתו ולבדוק אם אכן כך. אם החול עדיין ספוג- לא יהיה מנוס מפרוק חלקים בריצוף והחלפת החול.
אם החול יתגלה יבש, כל שנותר לך לעשות הנו לפרק את תקרת הגבס אצלך בדירה ולאוורר היטב את המקום: יתכן שכלואה שם רטיבת ישנה שתעלם לאחר הייבוש/ האיורור.
לא נוכל לייעץ יותר מכך באמצעות הפורום וללא בדיקה בשטח. במקרה של שכן סורר יתכן ותאלץ לפנות לעורך דין שיגיש תביעה בהתאם.
בהצלחה.
|
|
|
שאלות נוספות לאחר בדיקה
(אבי)
|
תודה על התשובה, התפתחות העניינים היא שביום שישי פירקנו את הריצוף של השכן (דבר שלא היה בעיה כי הרצוף היה כל כך רעועה) לאחר בדיקה נמצא שהחול אכן רטוב האם החלפת החול יפתור את הבעיה? האם יש מצב שהבטון ספג את הנפט? אם כן מה צריך לעשות אז? והאם אנחנו צריכים בכל אופן לפתוח את תקרת הגבס?
שאלה נוספת אם בו החורף כמה זמן ניתן לשאר שהבעיה תמשך? ושאלה אחרונה האם מסוכן לנו לחיות בדירה בזמן הזה?
תודה רבה על התשובות זה ממש עוזר לנו
|
|
|
ייבוש
(גבי)
|
שלום,
יש להוציא את החול הישן הרטוב ולהשאיר את האזור פתוח לייבוש למשך מספר ימים כך שהלחות תוכל להתנדף מהבטון.לאחר מכן יש למלא בחול יבש לגמרי (לא חול לח) ולרצף מחדש.
לענין תקרת הגבס- כנראה שלא יהיה מנוס מהחלפה חלקית או לפחות פתיחה של התקרה על מנת לאפשר לאזור להתייבש. הגבס סופח אליו רטיבות ולחות ובהחלט מומלץ להחליף אותו אם ספג לתוכו אדי נפט. אלו לא יתנדפו מעצמם מתוך הגבס.
לא ניתן לאמר מכאן את המצב מסוכן. כדאי לפתוח את התקרה ולהשאיר לייבוש. כמובן שאם הריח בלתי נסבל קיים חשש בריאותי אך כל עוד המקום מאוורר והגבס הלח יוסר מהתקרה הריחות אמורים להעלם בתוך זמן קצר (מספר ימים).
אם הריח לא יעלם אפשר לשקול גם את איטום תקרת הבטון מהצד שלכם, אך זה מסבך את הענין משום שיהיה צורך בהסרת שכבות הצבע וכולי. כדאי לפרק את תקרת הגבס ולהמתין ולראות מה המצב לאחר מספר ימים.
|
|
|
נ.ב. כנראה לפני 5 שנים השכן לא עשה כלום
(אבי)
|
|
הגיוני...
(גבי)
|
|
|
איטום קורות יסוד ובלוקי איטונג
(אריה סטמקר)
|
שלום
אני נמצא בשלב גמר שלד ואני רוצה למנוע רטיבויות מעל הפנלים. מה השיטה (טובה ולא יקרה מידיי) למנית התופעה בעתיד? קורות היסוד עדיין חשופים ובניתי בבלוק איטונג ואין עדיין טיח (לא פנים ולא חוץ)
תודה
|
|
|
קירות
(גבי)
|
שלום,
אנא קבל התנצלות על האיחור הרב בתשובה זו עקב העדרותי.
לצורך איטום הקירות (והקורות) מומלץ להתמש בחומרי אטימה צימנטים משחתיים, כגון סיקה טופ 107, טורוסיל - וכדומה. באזור שבו יש בלוקי איטונג יש לבצע הכנה ולהחליק את השטח באמצעות מלט וחול 1:1 ודבק מסוג סיקה לטקס. יש לשים רשת אינטרגלס בין שכבות האיטום הצימנטי- לפחות בקירות (לא חובה בקורות). בעת ביצוע שלב הטיח בקירות חובה להוסיף דבק לטקס לתערובת של הטיח.
הערה אחרונה- מכיוון שאנו בתקופת החורף יש להזהר מלשים בבית חול רטוב מתחת לריצוף, אחרת יתגלו סימני רטיבות בין המרצפות ומעל לפנלים. דרוש מהקבלן להכניס לבית חול יבש לגמרי.
בהצלחה בבניה,
גבי
|
|
|
|
שאלה דחופה
(יוני)
|
אני בונה בחצר בריכת נוי האם בחומר האיטום יש מחומרים רעילים שיכולים להרוג לי את הדגים ,ואת חומר האיטום אני שם מעל הבטון ?
|
|
|
איטום בריכת נוי
(גבי)
|
|
|
איטום צנרת מזגן
(בני)
|
בתקופת הגשמים מופיעה רטיבות מסיבית על כל קירות המרתף ואף יש מעט מים (עם מעט צבע חמרה) על ריצפת המרתף. ניראה לי שמקור הרטיבות אינה בגין כשל באיטום המרתף בזמן הבניה אלא בשל צנרת מזגן מפוצל שהוחדרה (בצורה לא מיקצועית) לתוך קיר המרתף מבחוץ. מזגן המרתף מותקן בצמוד לקיר הבית, על ידו מרזב גשם שמעביר את המים מהגג והצנרת שלו חודרת לאדמה בעומק כמטר ומשם עוברת דרך קדח שנעשה בזמן הבניה לתוך קיר המרתף (כאמור כמטר מתיקרת המרתף). בקיר זה היא קבורה ועוברת מתחת לרצפות עד לחיבור בהמשך ליחידת המפוח. המחיר והיישום לשתי האפשרויות שונה מאוד - מה ניראה לך הסבירות לכל אחד? ואם יש לאטום את כניסת הצנרת למבנה אז איך לבצע לאיטום מושלם? יש כאן 2 צינורות צמודים זה לזה עם חללים בניהם שיכולים להיות בעיתיים לאיטום. תודה.
|
|
|
מעברי צנרת למרתף
(גבי)
|
שלום,
אנא קבל התנצלות על האיחור הרב בתשובה זו עקב העדרותי.
תאורך איננו ברור דיו: האם חודרת צנרת המיזוג וצינור המרזב אל תוך המרתף ? האם שני הצינרות צמודים זה לזה ומכאן החשש לקושי באיטום ?
באופן עקרוני יש לאטום את מקומות הכניסה של הצנרת בקירות החיצונים (לאחר חפירה). הצינורות הצמודים מהווים בעיה אך ניתן להתגבר עליה עם מעט סבלנות והקפדה לפרטים. מומלץ לאטום בחומר גמיש מסוג סיקפלקס ויש לבצע הכנה יסודית של השטח הכוללת הסרת שכבות האיטום הביטומניות הסמוכות לאזור.
לאחר האיטום הנ"ל ניתן לבצע איטום נוסף בחומרים ביטומנים משחתיים שיתחברו למערכת האיטום הקיימת בקירות.
מקווה שעזרנו. אם תשלח יותר נתונים ואולי אף תמונות, נשמח לעזור הלאה.
בהצלחה.
|
|
|
מעבר צנרת מיזוג למרתף
(בני)
|
גבי שלום,
המרזב הוא חיצוני וסמוך למקום כניסת צנרת המיזוג לתוך קיר המרתף. צנרת המיזוג מורכבת משני צינורות צמודים דקים.
עדכון אחרון: לאחר חפירה מסביב לצנרת המיזוג ראיתי שהצנרת חודרת למרתף דרך חור שנעשה ביריעה החיצונית ובקיר המרתף, את פתח החור והצנרת (בנקודת הכניסה לקיר) סגרו בתערובת שניראת כמו מלט וחול. חלק מהיריעה מסביב לחור (כ- 4-5 ס"מ) היה מנותק מהקיר. הספוג סביב הצנרת היה רטוב כך שאין לי ספק מאיפוא חילחלו המים אל תוך המרתף בתקופת החורף. כפי שאמרתי קודם צנרת המיזוג תועלה בתוך הקיר הפנימי של המרתף כך שלא היה ניתן לראות בעין את מקום חדירת המים.
(1) האם לדעתך התנתקות היריעה מהקיר לא גרמה לאיזשהוא כשל באיטום בהמשך בעומק האדמה עקב מגע וחילחול מתמשך של המים (במשך 4 חורפים)?
(2) לפי מה שהבנתי מהסברך, איטום הפתח צריך להתבצע בשני שלבים כדלקמן לאחר ביצוע עבודות ההכנה (= "ניקוי" הפתח מחלקים רופפים והסרת היריעה והאיטום מסביב לפתח): (א) מילוי כל חלל החור העובר לכל רוחב הקיר בסיקלפקס FC11 עד יצירת "קיר ישר וחלק" מבחוץ "שניגמר" בסיקפלקס. לוודא החדרת הסיקפלקס לתוך החללים בין הצינורות הצמודים של המיזוג (ב) לתקן יריעה קיימת ואת סביב הפתח באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים ליצירת רצף איטום של כל הקיר.
תודה על יעוצך ותשובתך המהירה לשני הסעיפים הנ"ל, זה ישמש כמדריך ומפרט מקצועי לביצוע התיקון.
|
|
|
המשך אטימת צנרת
(גבי)
|
שלום שוב,
אכן הבנת נכון ותודה על ההסבר. כמה דברים:
1. עבודת ההכנה צריכה לכלול את הסרת השכבות הביטומניות מסביב לחור. במידת הצורך - לבצע תיקונים בקיר במלט וחול 1:1 ועם דבק מסוג סיקה-לטקס או דומה. מקרה של תיקוני בטון יש לאפשר זמן ייבוש.
2. יש להסיר את שכבת הספוג העוטפת את צנרת המיזוג- במקום בו היא חודרת לקיר. הצינורות צריכים להיות נקיים כך שהסיקפלקס יתפש עליהם ישירות ולא על גבי הספוג (שמעביר רטיבות בעצמו).יש ליישם פריימר של סיקפלקס על גבי הבטון אך לא על גבי הצינורות.
3. אין צורך למלא בסיקפלקס את כל הקדח. מספיק עובי של 3-4 סנטימטרים שיאפשר גמישות וחוזק לחומר. אפשר לסיים באותו המפלס של הקיר או מעט כלפי חוץ כך שלא יוכלו לעמוד שם מים (שלא יהיה שם שקע).
4. לאחר הייבוש של הסיקפלקס (יום יומיים) יש לבצע מריחה של פריימר ביטומני על האזורים עם הבטון החשוף שסביב ואחר כך להלחים את היריעה הביטומנית שניתקה מהקיר. לבסוף- למרוח חומר ביטומני כגון מסטיגום על כל האזור על מנת להבטיח את רצף האיטום, כפי שציינת.
לא כדאי לבצע מאומה בקשר לרטיבות שאולי חדרה אל תחתית הקיר, מאחורי שכבת היריעות. עדיף להשאיר את המצב כפי שהוא ולהניח לרטיבות להתנדף מעצמה במשך הזמן.
בהצלחה.
|
|
|
גבי, תודה רבה על הסברך המקצועיים.
(בני)
|
|
|