המשך לרטיבות בקומת קרקע
(ליאור)
|
הבית אכן יובש היטב כולו לפני ביצוע עבודות גמר והרצף הקפיד על חול יבש ולא לח או רטוב.
בכלל השלד הספיק לנוח כחצי שנה אחרי בנייתו והספיק לעבוד לפני שהתחלנו עם עבודות הגמר. לכן אני מניח שגם הודות לכך כלל לא הופיעו סדקים באף נקודה בבית, לפחות לא כאלו שניתן להבחין בהם מעבר לצבע.
במקלחת אכן אטפל בהקדם האפשרי.
בנוגע לעובש בכלל הדירה, אם זה נובע ממים שמגיעים דרך קורות היסוד, לא ברור לי כיצד אוורור הדירה פתר את הבעיה ומאז במשך שנתיים היא לא חוזרת ולו בקצת אפילו. חוץ מבעיית הרטיבות שליד המקלחת שהייתה מאוד מובהקת וההשחרה של הרובה שהחשידה אותי. אגב, דווקא באיזורים שבהם הגינה צמודה לבית עצמו ומושקית באופן קבוע, כלומר לחה באופן ממשי וקבוע, העובש היה בהיקף זניח או כלל לא הופיע.
הממ"ד לא שימש כחדר שינה אלא חדר עבודה.
אני חייב לציין שהקונסטרוקציה בנויה מהמון אלמנטים של בטון, ואחוז חריג באופן יחסי מהשלד הוא בטון כתוצאה מאילוצים קונסטרוקטיביים ואילוצי תקן שנבעו מהתכנון והחלוקה של הבית. שמעתי פעם שזה עלול ליצור התעבות, או שאולי אני טועה.
|
|
|
עובש בקומת קרקע
(גבי)
|
שלום ליאור,
מהתקשורת הראשונה שלך הבנתי שהבעיה נמשכה גם בשנתיים האחרונות, עד להווה. אמנם יתכן שמדובר על בעיה של עיבוי אך יש לבדוק את זה בשטח.
לשאלתך : קורות ואלמנטים מבטון הנם "גשרי קור" ולכן מצטבר עליהם עובש. אלמנטים אלו קרים יותר (אינם מבודדים) משאר חלקי הדירה (כמו הבלוקים) ולכן מצטברים עליהם אדי הלחות שבאויר. מסיבה זו , בבניה חדשה, מהוג לכסות אותם בלוחות בידוד לפני שלב הבצוע של הטיח החיצוני.
מסיבה זו גם הממד נוטה לקבל כתמי עובש רבים יותר מאשר חדרים אחרים בדירה. במקרה שהממד משמש גם כחדר שינה או כחדר ילדים, תופעת העיבוי אף גוברת, ממספר סיבות : כאשר החדר סגור הוא אטום לגמרי (לא מקבל איוורור) , גוף האדם או בני האדם השוהים בחדר מחממים את החלל עוד יותר (החום גורם לאדי לחות באויר) ובנוסף גוברת כמות האדים שבאויר עקב פעולת הנשימה של האנשים שישנים / שוהים בחדר. גם אם הממד איננו משמש כחדר שינה הוא עדיין מהווה מוקד לבעיות עיבוי משום שבחורף, כאשר מחממים את חלל הדירה- האויר החם הוך לאדים (ועובש* כאשר הוא נודע במקומות היותר קרים בדירה (משטחי הבטון). כך שבאופן כללי- בממד הסיכוי לעיבוי תמיד גדול יותר.
בכל מקרה, מלבד המקלחת שאותה בהחלט יש לבדוק מומלץ לבדוק גם את האיטום של היסודות. לעיתים , עצם העובדה שהחלל מאוורר היטב, יכולה לטשטש (לייבש) גם בעיות של רטיבות בקירות.
אגב- כדאי גם לצבוע את הקירות הבעייתיים עם צבע נגד עובש כגון אקרינול.
שבוע טוב,
גבי
|
|
|
|
הוספת סף שיש
(איתן)
|
שלום, יש לי בקיר חיצוני בדירה יד שנייה שקניתי חלק בקיר שבנוי מלבני זכוכית. עושה רושם שהקיר נבנה בצורה מאוד חובבנית. הלבנים נמצאים במישור אחד בצד הפנימי של הקיר, אבל הם שקועות כעשר ס"מ בתוך הקיר, אולי אפילו טיפה יותר. אפילו לא עשו שיפוע כדי שהמים לא יצטברו שם על הקיר ויש שם בעיה של רטיבות וכבר ראיתי שיש שם לא מעט שכבות של תיקוני וקילופי צבע.
חשבתי בהתחלה רק לעשות שיפוע עם מלט אבל זה נראה לי כמו חצי עבודה לכן החלטתי להוסיף שם סף שיש, אבן חברון או משהו כזה.
אני מתלבט עכשיו כיצד להדביק אותו שם. חשבתי לקנות את הסף קצת רחב יותר, לחצוב קצת בשוליים, לקלף את הצבע עד לטיח בתחתית ולהדביק את זה בתערובת של חול מלט ואיזה דבק בסגנון ביג`יבונד. הבעיה היא שההדבקה מאחורה ללבנים נראית לי בעייתית, מלט לא יאטום שם כמו שצריך. לכן חשבתי להשאיר את הסף ברווח של משהו כמו 3 מ"מ מהלבנים עצמן, ואחרי ההדבקה של הסף לצדדים ולתחתית עם המלט ולאחר שיתייבש, למלא את הרווח מאחורה בסיקפלקס וגם בהיקף בשוליים בשאר התפר עם הקיר.
האם זה יעשה את העבודה ?
|
|
|
הרכבת סף שיש
(גבי)
|
שלום איתן,
הרעיון בכללותו טוב, אך יש לבצע מספר דברים נוספים.
ראשית - עליך לאטום את כל האזור לפני הדבקת השיש. השיש עצמו אינו מהווה תחליף לאיטום. הוא טוב ליצירת שיפוע , ליופי , ליצירת אף מים בקצה החיצוני ולאיטום עליון נוסף. אך הוא אינו יכול להחליף את שכבת האיטום שתמיד צריכה לבוא מתחתיו.
לטיפול יסודי ומקצועי - הפעולות שיש לבצע הן לכלהלן:
1. הסרת הטיח ושאריות החומרים שהזכרת מכל השטח, כולל חיתוך הטיח בצדדים לעומק של כ 2-3 ס"מ, כך שהסף יחדור עמוק יותר אל תוך הקיר.
2. תיקון השטח במקומות הנחוצים עבור שכבת האיטום, ויצירת שיפוע קל, עם תערובת מלט +חול + דבק על בסיס לטקס SBR במינון גבוה (20-30 אחוז מכמות המים שבתערובת).
3. מריחה של חומר אטימה צימנטי משחתי בשתי שכבות -על כל השטח. יש למרוח את החומר ולטפס אתו על הצדדים ועל הדופן האחורית (כמובן שלא על לבני הזכוכית אלא על הבטון שמתחתיהן). קח בחשבון שהסף עצמו יכול לספוג רטיבות ולהעביר אותה הלאה אל תוך הקיר, כך שחומר האיטום חייב להגן על כל העסק שמסביב לסף.
4. הדבקת הסף עם תערובת של מלט+חול 1:1+דבק לטקס כנ"ל. להדבקה טובה יש למרוח את התערובת גם על גב השיש.
5. אטימת המרווח בין השיש לקיר האחורי , כפי שציינת- עם הסיקפלקס. את הסיקפלקס עצמו גם כן בצע עם שיפוע קליל שירחיק את המים שגולשים על הקיר, לכיוון הסף.
ניתן לוותר על שלב ההכנות (צעד 2) ולגשת ישר לשלב השלישי (של האיטום), במידה והשטח שמתקבל מאפשר מריחה ישירה של חומר האיטום. במקרה כזה, מרח את חומר האיטום על גבי השטח ואחר כך הדבק את הסף בשיפוע, בתערובת המוזכרת לעיל ועם יחס חול / מלט של 2:1.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
הבעיה היא אחרת
(איתן)
|
הדופן האחורי של סף השיש יצמד במלואו ללבנים עצמן. הלבנים בנויות עד הסוף, ולא מעשי מבחינתי לחצוב את כל העובי של השיש בדופן התחתון של "חלון" הלבנים", לכן למטה ובצדדים השיש יצמד לטיח, אבל מאחורה הוא יצמד ללבנים ולכן חשבתי להשאיר טיפה רווח מהלבנים עצמן ולמלא את הרווח בינן לבין השיש בחומר גמיש.
אגב, באתר של סיקה יש הרבה סוגים של מוספים: סיקה 1 בטון, סיקה 1, סיקה לטקס M, סיקה לטקס SLT, סיקה לטקס סופר. אני הולך לעשות עכשיו כל מיני עבודות בבית שאני צריך לעשות שימוש בתוסף דבק. כיצד אני יודע להשתמש בכל אחד מהם למטרות הנדרשות ? האם יש אחד שהוא רב תכליתי ומתאים לכל העבודות שנדרש בהם לתסף מלט/טיח/בטון בדבק ? האם יש אחד שנחשב טוב מהאחרים ? אפילו שהוא יקר יותר.
תודה.
|
|
|
סף לחלון
(גבי)
|
שלום איתן,
המצב ברור. אם כך בצע את הסיקפלקס בקיר האחורי, כפי שתארת. זכור שעדיין יהיה צורך לאטום את המשטחים בצדדים ומתחת לסף. בקיר האחורי- הסיקפלקס יעשה את שלו. אם תוכל- מרח אותו על הקיר האחורי ומייד הדבק את הסף. אם זה לא ניתן לבצוע - השאר מרווח כמו שאמרת ובצע את הסיקפלקס אחר כך, אחרי הייבוש.
לענין חומרי אטימה של חברת סיקה : מכל הרשימה שהזכרת החומר העדיף הוא "סיקה לטקס סופר". הדבק מגיע בריכוז גבוה מאוד ותוכל להשתמש בו למגוון רחב של דברים באמצעות דילול שונה מיישום ליישום. לחומר איכות הדבקה ואיטום מעולה והוא מקנה לתערובות בטון גם "גמישות" (מונע סדיקה). אינני יודע באיזה היקף של עבודות מדובר כך שאם היקף העבודות גדול - עדיף לרכוש מספר חומרים. למשל : סיקה 1 לטיח אוטם בקירות חוץ. על כל פנים תמיד תוכל לפנות לחברת גילאר ולקבל מהם הדרכה בנושא.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
|
איטום בריכה
(אמיר)
|
בניתי בריכת מים בצורה חובבנית ביצעתי יצקת בטון לקרקע ואז יציקה נוספת לקירות ללא חומר איטום להפסקת יציקה(pvc או משהו בסגנון) אני רוצה לדעת מה אני יכול לעשות על מנת למנוע דליפות מים באיזור הפסקת היציקה.
|
|
|
בריכה
(גבי)
|
שלום אמיר,
ניתן לאטום את הסדק בין הקירות לרצפה עם חומר אטימה גמיש מסוג סיקפלקס. בענין היישום אנא ראה את המאמר על איטום תפרי התפשטות עם מסטיקים פוליאוריטנים. יש צורך להרחיב את הסדק עם דיסק חשמלי וליצור מגרעת שתהיה ברוחב ועומק של סנטימטר אחד לפחות. את המגרעת יש למלא עם הסיקפלקס לאחר מריחת פריימר (חומר יסוד).
לא ברור מהתאור שלך מהו גודל הבריכה. האם מדובר על בריכת נוי קטנה ?
שים לב שאת הקירות יש לאטום גם כן, עם חומר צימנטי משחתי, בשתי שכבות. אם הדבר לא בוצע אז יש לבצע זאת- ורצוי לפני האיטום של הסדק. תאורטית - מים יכולים להספג אל תוך הקירות או אל תוך הרצפה ומשם לחלחל אל אותו סדק ולזרום ממנו החוצה. תופעה זו יכולה להטעות שכביכול הבעיה קיימת בסדק בלבד.
שבת שלום,
גבי
|
|
|
|
ציפוי / צביעת מוזאיקה
(אייל)
|
שלום,
בביתי גרם מדרגות מוזאיקה בצבע בהיר. האם ניתן לצבוע את המדרגות בלבן?
באיזה צבע משתמשים? האם צריך חומר מקשר ובאיזה לכה צריך לצפות את הצבע כדי שיהיה רחיץ אך לא יתקלף?
האם ניתן לבצע לבד או כדאי להעזר באיש מקצוע?
תודה
אייל
|
|
|
צביעת מדרגות מוזאיקה.
(גבי)
|
שלום אייל,
התשובה לרוב השאלות היא חיובית. אפשר לצבוע וחובה חומר יסוד. עדיף לתת את העבודה לבעל מקצוע, במיוחד לצורך עבודות ההכנה של השטח והאחריות על העבודה.
אין צורך בלכה על גבי הצבע. קיימים צבעים וציפויים שעמידים בפני עצמם ללא חשש.
הצבעים, או הציפויים המתאימים, הם על בסיס פוליאוריטן או אפוקסי. החומרים חזקים ועמידים בשחיקה. ההצלחה תלויה כמעט לחלוטין בעבודת הכנה יסודית של השטח ולכן, אם אין לך נסיון מספיק בעבודות דומות- עדיף לתת את המלאכה לקבלן.
באופן כללי העבודה מתבצעת כך:
נקיון יסודי של השטח, לרוב ע"י צריבה בחומצה ושטיפה.
מריחת שכבת יסוד.
צביעה / ציפוי בשתי שכבות
קיימים גם צבעים "פשוטים" יותר אך אלו אינם מאריכים ימים וחלקם מסוכן משום שהם גורמים להחלקה. יש לעבוד רק עם חומרים שמונעים החלקה.
תוכל לשאול על חומרים מתאימים אצל חברת גילאר (סיקה), חברת טמבור (חומר מסוג פוליאורה ואחרים), ועוד. בחלק מהמקרים מדובר על צבע ובחלק אחר בפתרונות מקצועיים יותר שבהם הציפוי עבה יותר, לא דליל כמו צבע.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
|
רטיבות בקומת קרקע
(ליאור)
|
שלום.
יש לי בית קרקע ששבניתי לפני כשש שנים ואני משכיר אותו. לפני כשנתיים התחילו בעיות של עובש חמור בכל הבית. הבאתי את המהנדס המקורי של הבית שאמר שכנראה הקירות החיצוניים סופגים רטיבות מהגינה. כשהבית נבנה בוצע איטום בחומר שקוף בהיקף החיצוני של קורות היסוד עד קצת מעל גובה הגינה. המהנדס אמר שכנראה היאטום כברלא מתפקד טוב. הבאתי את הקבלן שבנה את השלד כדי להתייעץ איתו והוא אמר שנראה לו שזה די שטויות. הוא אמר שהבית נראה לו סגור מדי ושזה ככה כי לא מאווררים אותו. הבאתי קבלן איטום שעבדתי איתו על הגג של הבית והוא אמר שאפשר לחפור מסביב לבית ולאטום עם יריעות ביטומניות ושהוא ממליץ להרחיק את האדמה מהקיר עם חצץ או משהו כזה, אבל אמר שבגלל שהוא לא יודע שזה אכן המקור לרטיבות הוא לא מוכן לתת אחריות, וזה לא איזה קבלן מפוקפק אלא מישהו שאני מכיר ותמי דנותן אחריות על עבודות שלו.
הדיירים עזבו די מהר כי היה בלתי אפשרי לגור בבית וגם כי הם לא האמינו שזה בגלל שלא איווררו את הבית. אחרי שהדיירים עזבו החלטתי לתת צ`אנס ואווררתי את הבית במשך חודש ואחרי טיפול בקירות ובציעה לא חזר יותר העובש. זה עדיין נראה לי מוזר שבית נוטה לפתח עובש בכזה היקף בגלל חוסר אוורור, אבל ניחא.
מאז עברו שנתיים והדיירים הנוכחיים עזבו גם כן. כשטיפלתי בבית ראיתי שבצד החיצוני של קיר של המקלחת יש בעיה של רטיבות מעל הפאנלים. בתחילה חשבתי שאולי יש בעיה של נזילה כי באותו קיר יש צנרת אך האינסטלטור שביצע את הצנרת הגיע להסתכל ואמר שהוא די בטוח שזה לא מהצנרת כי אחרת זה לא היה מתחיל מעל הפאנלים וזה גם לא היה מתפשט בקצב כזה איטי. הוא אמר שלדעתו זה נובע מחלחול סביב פתח הניקוז של המקלחת לבין הריצוף ושזו רטיבות שנדדה דרך החול וטיפסה על הקיר. אטמתי סביב החור ותיקנתי את הקיר. אני חייב לציין שבמקלחת לא בוצע איטום מתחת לריצוף ולא סף בטון אטום במשקוף, אני יודע שזה לא תקין אבל משום מה זה לא בוצע.
אחרי שטיפלתי בזה שמתי לב שהרובה שבין אריחי הקרמיקה בכל הבית השחירה בזמן האחרון, ולא נראה לי שזה כתוצאה מלכלוך.
האם יכול להיות שפשוט כל המצע חול בבית רטוב וכל הבעיות שלי נובעות מזה ? האם ישנה אפשרות לבדוק באמצעות מכשור כלשהו את מידת הלחות בחול בלי להרים את הריצוף ? אני מתחיל לחשוש שיש ל איזו בעיית רטיבות סיסטמית בכל הבית.
|
|
|
רטיבות, קומת קרקע
(גבי)
|
שלום ליאור,
מספר הערות בקשר לדברים שהזכרת.
1. קירות תת קרקעיים או יסודות אינן נאטמים עם חומר אטימה שקוף. הם נאטמים עם חומרים ביטומנים או צימנטים. המאמר על איטום רטיבות בקירות בקומות קרקע מפרט באופן כללי את דרכי האיטום של הקירות. על כל פנים- החומר השקוף שבוצע אצלך כלל איננו החומר המתאים.
2. אם הרטיבות וסימני העובש מופיעים ברובם בחלק הנמוך של הקירות החיצוניים (ולא בתקרה או בחלקים עליונים) אז כנראה שמדובר על בעית איטום בקירות החיצונים או על עליית רטיבות כתואה מחול רטוב מתחת לריצוף. במקרה שכזה לא סביר שמדובר על בעיה של עיבוי / איוורור. העובדה שאיפשרת לבית להתאוורר לפני הצביעה איננה מעידה על כך שמקור הרטיבות הוא הבית הסגור.
3. בקשר למקלחת : חובה לבצע אטימה מתחת לריצוף. הנזק שאתה חושש ממנו אכן יכול להגרם כתוצאה מחדירה של מים בין המרצפות. לא שווה להמר או לחסוך בכסף בקטע הזה. חובה להרים את הריצוף ולבצע את האיטום כפי שהיה אמור להתבצע מלכתחילה וכולל סף הפרדה אטום (חגורת בטון) להפרדה בין האזור הרטוב לשאר חלקי הדירה. יתכן כי ישנה גם בעיה באינסטלציה, אך בכל מקרה אין להזניח את זה או לדחות את זה כי נזק עתידי הוא פשוט כמעט ודאי כאשר אין שכבת אטימה מתחת לריצוף.
4. לגבי ההשחרה של הרובה. זה יכול להגרם גם כתוצאה מלכלוך. התופעה מאוד מוכרת ונפוצה. צריך לבדוק זאת בשטח ולקוות שזה אכן כך.
לסיכום:
מומלץ להרים מרצפות במספר מקומות (מלבד מהמקלחת) ולבדוק את מצב הרטיבות. ניתן גם לבדוק ללא הרמת הריצוף, בעזרת מכשיר שנקרא "מד לחות" ,מהו אחוז הרטיבות שמתחת לריצוף. אך מראה עין אמין יותר.
יש לאטום גם את הקירות החיצונים, כמתואר במאמר שלעיל. בנוסף ישנו חשש (לא גדול) לעלייה של רטיבות אל תוך הרצפה עצמה, במידה והבית יושב על הקרקע ממש ואיננו מוגבה ממנה.
אם הבית נבנה על ידי קבלן ראשי אחד- כל העלויות אמורות לחול עליו. מהתאור שלך מסתבר שישנם מחדלים חמורים בבניה (אין איטום מקלחת וקירות חיצונים). בכל מקרה : ליקויים בבית חדש, מכל סוג שהוא, הם תמיד תחת אחריותו של הקבלן.
נשמח לעזור הלאה ובהצלחה,
גבי
|
|
|
המשך
(ליאור)
|
הבית לא נבנה על ידי קבלן ראשי, והתקלה בנושא איטום המקלחות היא סיפור ארוך בפני עצמו. בניתי את הבית עם בעלי מקצוע שכולם חברים שלי ועשו עבודה מצויינת בכל אחת מעבודות השלד והגמר שהיו באחריותם, כנראה שנושא איטום במקלחות נפל בין הכסאות, אשמתי.
האיטום החיצוני שדיברתי עליו נעשה בהתאם להוראות מהנדס, יש סיכוי שאני מבלבל בין דברים שונים, בכל אופן, לא מדובר בקירות תת קרקעיים של ממש אלא רק בקורות היסוד שנמצאות מתחת למפלס הגינה.
סימני העובש בכל הדירה הופיעו באמת ברוב המקרים עד גובה מחצית הקיר, אבל במקומות רבים גם הגיעו כמעט עד לתקרה, הממ"ד למשל כמעט כולו היה עם עובש.
הבית צבוע חיצונית במערכת צבע גמיש והגג אטום לחלוטין בוודאות. כל השלד היה אטום לחלוטין עוד לפני ביצוע איטומים. בניית השלד נסתיימה לפני החורף והוא עמד ערום כל החורף ורטיבות לא חדרה דרך התקרות והגג החזיק בריכת מים כל החורף בלי סימן קל לרטיבות בתקרה במשך חודשים. גם הריצפה הייתה אטומה לחלוטין והבית הפך לבריכה בחורף עד שפיניתי את כל הנוזלים בעצמי ידנית.
הבית לא יושב על הקרקע עצמה אלא מעל גובה הקרקע, ככה תוכנן ע"י המהנדס. הוא לא שותה כלום מלמטה, מקסימום לא מצליח להוציא כלום כי הריצפה אטומה.
איזה בעל מקצוע מבצע בדיקה כזו של רטיבות מתחת לרצפה לפני שאני מתחיל לפרק אריחים ? האם אתם מבצעים בדיקה כזו ? במידה וכן מה סדר גודל של עלות ?
תודה על התשובות וההתייחסות.
|
|
|
בית קרקע, בעיות רטיבות
(גבי)
|
שלום ליאור,
תארת ממש היטב וברור את המצב בשטח.
אינני יודע אם לאותה הצפה של רצפת הבית יש קשר לרטיבות הקיימת, ואני מניח שנתת לעסק להתייבש היטב לפני שעבודות הריצוף החלו. אני יוצא גם מנקודת הנחה שהחול ששמו מתחת לריצוף לא היה מאוד רטוב מלכתחילה.
בכל מקרה, במקלחת עצמה ממילא יהיה צורך להרים את הריצוף. תוכל להרים תחילה מספר מרצפות ליד הפתח של המקלחת ולראות אם החול רטוב ואם הרטיבות נודדת הלאה אל מתחת לריצוף של שאר חלקי הדירה. על כל פנים ההמלצה היא בכל מקרה להרים במקלחת את כל הריצוף ולבצע איטום כמו שצריך. (ראה מפרטי איטום ושיקום).
העובדה שהעובש מופיע במקומות הנמוכים מעלה חשש לבעיה בקירות החיצונים או בחוסר אטימה של אותן יסודות. הרטיבות שנספגת ביסודות יכולה לטפס באופן קפילארי עד לגובה של כמטר אחד, כך שיתכן שזו הצרה, ועל פי התאור הקודם שלך לא בוצעה שם אטימה טובה / אם בכלל.
מצד שני יש לציין שהעובדה שהזכרת תופעת עובש חמורה בממד - יכולה להצביע על כך שמדובר בבעית עיבוי כללית בדירה. אגב- האם הממד שימש כחדר שינה / חדר ילדים ?
כך שיש לבדוק את הכל בשטח, כולל בדיקה של הצבע החיצוני (בדוק אם אין בו סדקים קטנטנים).
איננו מבצעים בדיקות עם מכשיר למדידת לחות. עלות בדיקה שכזו הנו כ 1000 ש"ח ותוכל למצוא חברות שעוסקות בתחום זה תחת "איתור נזילות" (בגוגל). אך במקומך הייתי פותח תחילה את המרצפות במקלחת ומשם- ממשיך הלאה.
בהצלחה ושבוע טוב,
גבי
|
|
|
|