· בניית גדר אבן טבעית- עם בטון או טיט?
(נורמן)ערב טוב
אבקש להסתייע בנסיונכם הרב בענייני חומרי מליטה.
בכוונתי להקים קיר דקורטיבי בחצר על גבי יציקה קיימת. הקיר יהיה בגבהים משתנים וישולבו בו אלמנטים שונים כגון מקום לעציצים, אלמנטים מברזל נפחות וגם חלק שיהווה מעין קיר מים, דהיינו יגלשו מים מחלקו העליון אל אגנית תחתונה ומשם חוזר חלילה אל ראש הקיר.
הקיר יהיה עצמאי, משמע עומד בפני עצמו ולא נשען על שום קיר או מבנה אחר (אבן דו צדדית)
משבדקתי את הנושא, ראיתי שרוב בוני הקירות משתמשים בטיט שבו גיר/סיד ולא בבטון הרגיל והמוכר ואני מדבר על אנשי מקצוע ממדינות שרוב הבניה שם היא באבן כגון אירלנד, בריטניה ועוד.
ישנם אף אתרים שמשווים בין השיטות השונות ואף טוענים כי כעת גם החברות המייצרות חומרי בניין, חוזרות לנוסחאות שבהן כלול גיר וכאן קצת התבלבלתי.
ראיתי באחד השרשורים כאן כי אינכם ממליצים להוסיף סיד לתערובות מסיבות שונות, והוספה שכזאת נעשית לרוב ע`י בעל המקצוע לשם נוחות ועבודה קלה יותר עם התערובת, ומנגד אתם מרבים לתמוך בתערובות הכוללות דבקים ותוספים שונים.
בהנחה ובעל המקצוע שלי גמיש בעניין החומר, מהי המלצתכם?
האבן הינה בזלת בצורות וגדלים שונים בין אם טבעית עגולה ובין אם לאחר סיתות וצורה ריבועית.
בברכה
נורמן
25.08.2014 22:23חלון חדשהוספת תגובה· בניית ואיטום גדר אבן
(גבי)שלום נורמן,
לשיטת הבנייה של הקיר עליך להיוועץ עם מהנדס קונסטרוקטור. (אגב- לא הבנתי מדבריך אם הבטון כבר יצוק או שבכוונתך לצקת אותו כעת מעל יציקת רצפה קיימת).
בענין הבטון / הטיט: מומלץ לעבוד עם תערובת צימנטית בלבד ובשום אופן לא עם טיט. לתערובות בטון חזקות ואטומות יש להוסיף דבק לטקס SBR.
באופן כללי, בעת חיפוי אבןמורחים תחילה שכבת יסוד על התשתית ועל גב האבן ואח"כ מבטנים / מדביקים עם תערובת צימנטית שמועשרת אף היא בדבק לטקס SBR.
את שלבי העבודה מבצעים בד"כ בשיטת רטוב-על-רטוב. (במידת הנדרש אפשר גם כצעד מקדים למרוח שכבת יסוד על גב האבן, לחספס אותה ולהניח לה להתקשות לגמרי (24-48 שעות).
שכבת היסוד יכולה להיות מרכבת ממלט +מים+דבק לטקס SBR ביחס 50/50.לאבן כבדה מומלץ להשתמש בדבק נטו, ללא מים כלל. לאחר מכן מבצעים את הטיט הצימנטי כאשר גם בו ישנו דבק לטקס SBR בשעור של כ 20-30 אחוזים.
מפרט טכני מדוייק חובה עליך לקבל בשטח בהתאם לעובי ההדקה שידרשולשיטת הבניה / החיפוי. ראה לדוגמא מפרט הדבקה עם דבק לטקס של חברת גילאר (יבואני "סיקה"). (ראה תמונה של לוחות אבן ופסיפס שהודבקו עם תערובת בטון מועשרת בדבק לטקס SBR במפלים באתר סי אנד סאן).
נשמח לעזור הלאה בכל שאלה.
בברכה,
גבי
26.08.2014 23:43חלון חדשהוספת תגובה· ערב טוב
(נורמן)ותודה על תשובתך המפורטת, אך דומה כי לא הבהרתי נכונה את המצב.
הקיר אמור להבנות על משטח בטון יצוק(רצפה בלבד) הקיר יהיה מאבן טבעית משני צדדיו וללא שום קיר בטון או בלוקים שתומך בו. כמו קירות תמך/כובד שיש בבתים רבים בגבול המגרש. עובי הקיר יהיה לפחות 60 ס`מ בחלקו התחתון וקצת צר יותר למעלה. על כן שיטת העבודה תהיה בבנייה של האבן ולא בחיפוי או הדבקה ולכן עלה עניין הטיט.
מקווה שהפעם העברתי נכונה את כוונתי.
נורמן
27.08.2014 00:26חלון חדשהוספת תגובה· תערובת לבנית קיר אבן
(גבי)שלום נורמן,
כעת המצב מובן.
עדיין מומלץ להשתמש בתערובת צימנטית ולא בטיט. תערובת צימנטית תהיה טובה יותר, חזקה ויציבה יותר וגם עמידה מפני רטיבות באזור ה"מפל".
תוכל גם לפנות ישירות אל חברת גילאר ולבקש מפרט בניה / הדבקה מתאים.
09-8994000.
בהצלחה,
גבי
27.08.2014 00:36חלון חדשהוספת תגובה
· הלבנת תפרים בין יריעות ביטומניות
(ר.א.)שלום רב,האם חובה על בעל המקצוע להלבין תפרים בין יריעות ביטומניות ובין היריעות למעקה בטון על הגג הבית.תודה מראש.
25.08.2014 20:05חלון חדשהוספת תגובה· הגנה על קצות יריעות ביטומניות בגגות
(גבי)שלום ר.א.
על הקבלן לעבוד על פי מפרט טכני מוסכם שהיה אמור להיות מוגש לך במסגרת הצעת המחיר לעבודה. אם לא הוגש לך מפרט שכזה כנראה שלא תוכל לאלץ את הקבלן להלבין (או להכסיף) אתקצות היריעות.
מהבחינה המקצועית נטו: התשובה כמובן חיובית. יש להגן על כל חלקי היריעה החשופים, בכל שטח הגג. הדבר ימנע בלאי עקב קרינת השמש ויאריך את משך החיים של שכבת האיטום שבגג.
בהצלחה,
גבי
26.08.2014 23:26חלון חדשהוספת תגובה· תודה רבה
(ר.א.)27.08.2014 00:18חלון חדשהוספת תגובה
· שאלה על איטום במרפסת תלויה
(אופיר)שלום,
יש לי מרפסת תלויה בבית חדש שבניתי.
אני עוד חודש עומד להכנס לבית החדש אבל אני לא ממש סומך על האיטומים שהקבלן שלי עשה במרפסת.
קראתי באינטרנט שצריך להדביק יריעות וכו׳ והאמת אני לא מאמין שהוא עשה את זה ( אין לי יכולת לדבר איתו כרגע).
שאלתי היא מה האיטום שצריך להיות במרפסת תלויה די קטנה (פחות מ 10 מר) והאם לדעתכם כדאי ליתר בטחון לעשות איטום על הריצוף (לא עם ריצוף חדש אלא למרוח חומר שהבנתי שעושה את העבודה).
אגב כמה עולה הסיפור של איטום על ריצוף כולל חומר ועבודה על מרפסת של 10 מר?
תודה מראש
אופיר
25.08.2014 18:18חלון חדשהוספת תגובה· איטום למרפסת תלויה חדשה
(גבי)שלום אופיר,
מרפסת חוץ (תלויה או לא) בגודל שציינת אפשרלאטום גם עם יריעות ביטומניות וגם עם חומר ביטומני משחתי. ראה לדוגמא מפרט איטום מרפסת בחומר ביטומני משחתי.
כהערה כללית למרפסות תלויות, שאין מתחתן חלל מגורים: יש לדאוג במיוחד (אך לא רק) לכך שמים שימצאו מתחת לריצוף החיצוני לא יוכלו לזחול פנימה אל מתחת לריצוף הפנימי. מבצעים כמקובל חגורת הפרדה מבטון מתחת לפתח ודואגים לאטום היטב את האזור ממש עד לתחתית האריחים, כך שגם אם יהיו הרבה מים מתחת לריצוף החיצוני הם לא יוכלו לעבור אל מתחת לריצוף הפנימי.
לטעמי אין טעם לבצע כעת איטום נוסף מעל הריצוף הקיים, אלא אם הנך משוכנע שהקבלן בכלל לא אטם את האזור לפני שריצף אותו. תוכל גם לפתוח שורת אריחים בצמוד לפתח על מנת לראות אם בוצעה חגורת הפרדה מבטון ואם היא אטומה לגמרי.
לגבי איטום מעל הריצוף הקיים ישנם מספר אפשרויות:
א. אפשר לאטום את הרובה בין האריחים עם רובה אפוקסית חדשה ולדאוג לאטום היטב את הרווח שמתחת לפנלים עם מסטיק פוליאוריטני ("סיקפלקס 11FC"). ראה מאמר על איטום גגות מרוצפים ומרפסות ללא הרמת הריצוף.
ב. אפשר לצפות את הריצוף הנוכחי עם חומר אטימה פוליאוריטני שקוף (או צבעוני). ראה דוגמאות ותמונות של עבודות איטום מרפסות בחומרים פוליאוריטניים שקופים.
ג. אפשר גם לאטום מעל הריצוף הקיים במספר שיטות- ואחר כך לרצף שוב.
המחירים לבצוע עבודות מסוג זה יכולים לנוע בין 4 ל 10 אלף ש"ח ואף יותר מכך, בהתאם למפרט הנבחר.
אם משהו לא ברור נשמח להסביר הלאה.
בברכה,
גבי
26.08.2014 23:21חלון חדשהוספת תגובה· תודה רבה גבי!!!
(אופיר)גבי, תודה רבה על תשובתך המפורטת והמושקעת.
אני מקווה שהאיטום יהיה בסדר אך בטוח שאם לא אני אדע למי לפנות-אלייך כמובן .
תודה.
28.08.2014 02:50חלון חדשהוספת תגובה
· בריכת שחייה
(סבג ג׳וליאן)25.08.2014 15:41חלון חדשהוספת תגובה· מה השאלה ?..
(גבי)26.08.2014 22:47חלון חדשהוספת תגובה
· הנחת צינור שרשורי באדנית בנויה
(אסנת)שלום,
דרוש הסבר והנחיות לביצוע ניקוז אופטימלי באמצעות צינור שרשורי לרצף של אדניות בנויות באורך כולל של כ-35 מ`. אורך אדנית ממוצע כ-7 מ`. גובה כ1 מ`. עומק ערוגה כ1.5 מ`. מה נדרש לבצע כדי לנקז את האדניות לאורכן באופן אופטימלי, מתוכננים פתחי ניקוז בחזית האדניות.
בתודה
25.08.2014 12:24חלון חדשהוספת תגובה· ניקוז אדנית
(גיורא)אסנת שלום.
צינור שרשורי מיועד לניקוז יסודות ולא לניקוז אדניות בנויות.
כדי להבטיח ניקוז אדניות , גננים משתמשים במצע של טוף מעורב בכבול שמאפשר ניקוז מהיר של מי ההשקיה לתחתית האדנית-במקום אדמה רגילה.
כדי לשפר עוד יותר את הניקוז רצוי לפרוס יריעות ניקוזעל תחתית האדנית.
כמו כן יש ולהגן על פתחי הניקוז של האדניות מסתימה באמצעות מסנן כלשהו מחומר בלתי מתכלה.
בהצלחה
25.08.2014 15:42חלון חדשהוספת תגובה