איטום בריכות שחיה, מאגרי מים- עם מוסף איטום גבישי

עבודות האיטום של בריכות שחייה היוו מאז ומתמיד מרכיב יקר מהעלות הכוללת של בנייתן.

על מנת לקבל מערכת איטום חזקה בפנים הבריכה, המסוגלת לעמוד בלחץ המים המתמיד הקיים בה, לטווח שנים ארוך, חובה להקפיד על רצף מושלם של פעולות החל מעבודות היציקה, הכנת התשתית ועבודות האיטום עצמן.

בנוסף לאיטום הפנימי שהנו המרכיב העיקרי בעבודה, נדרשת גם אטימה מצידה החיצוני של הבריכה, להגנה על יציקת הבטון מפני רטיבות מהקרקע.

מטבע הדברים, מורכבותן של עבודות האיטום מייקרת את עלות בנייתן של בריכות ויכולה להגיע לכדי מאות שקלים למ"ר.

——————

חדירתם של מוספי האיטום הגבישיים לענפי האיטום והבניה פותרת אותנו מן הצורך לבצע שכבות איטום מבפנים ומחוץ לבריכה.

באמצעות הוספת מוסף האיטום הגבישי אל תערובת היציקה של הבריכה מתקבלת בריכה אטומה לגמרי הן מצידה הפנימי והן מצידה החיצוני ומתבטל הצורך בבצוע שכבות איטום נוספות.

כתוצאה מכך, בעוד שעלות הבנייה פוחתת – איכות האיטום עולה ומתקבלת בריכת שחיה אטומה לגמרי ועמידה לשנים רבות יותר.

 

איטום בריכת שחיה – לאחר פרוק תבניות היציקה מתקבלת בריכה אטומה.

תוסף איטום גבישי 

תוסף האיטום הגבישי מסופק כאבקה אשר מתווספת אל תערובת הבטון בטרם יציקתה.

יחודו של מוסף האיטום הגבישי הנו בכך שהחומר נותר פעיל לצמיתות בתוך פנים היציקה. להבדיל ממוספי אטימה אחרים המוגדרים כ "מוספים משפרי אטימות" מוסף האיטום הגבישי הנו חומר פעיל אשר שב לפעול בכל עת בה מתרחשת חדירת לחות או רטיבות אל תוך יציקת הבטון. תכונה זו מאפשרת לחומר לאטום סדקים נימיים ומחילות קפילאריות בבטון גם כאשר אלו מתרחשים שנים לאחר מועד בנייתה של הבריכה.

תכונה זו מציבה את מוסף האיטום הגבישי כמוסף האיטום המועדף ביותר עבור יציקות בטון ובפרט לצורך איטום מאגרי מים ,איטום בריכות שחיה, בריכות נוי, סכרים, תעלות ניקוז, מתקני טהור ושופכין, מבנים בסביבה ימית, איטום מקלטים, מרתפים, פירי מעליות וכיוצ"ב.

כיצד פועל חומר איטום גבישי

חומר האיטום הגבישי מכיל כימיקלים הגורמים להתרחשות ראקציה כימית בבטון כאשר ישנו מגע עם לחות או רטיבות.   הריאקציה הכימית גורמת להיווצרות גבישים קריסטליים דמויי סיכה אשר נודדים פנימה לכיוון הרטיבות ומונעים את המשך חדירתה. הרטיבות עצמה משמשת בתהליך זה כגורם המאיץ את היווצרותם של הגבישים הקריסטליים.   ראקציה כימית זו שבה להתרחש בכל עת בעתיד בה מתרחשת חדירת רטיבות אל תוך יציקת הבטון, ללא מגבלת זמן.

נקודת התורפה של מוספי האטימה הקונבנציאונלים הנה בכך שהם אינם מסוגלים להתמודד עם סדיקה נימית או עם מחילות ופגמים בבטון המאפשרים את מעבר הרטיבות דרכם. מסיבה זו נדרשות שכבות איטום גמישות נוספות מצדן החיצוני של היציקות, שיעודן לגשר על פני סדקים נימיים בבטון.

לעומתם- מוסף איטום גבישי מסוגל לאטום חללים זעירים בבטון וסדקים נימיים עד לרוחב של כ 0.4 מ"מ וכתוצאה מכך מתבטל החשש מפני חדירת רטיבות עתידית דרך פגמים שכיחים ביציקה או דרך סדיקה נימית שעלולה להיווצר במרוצת השנים.

איטום מאגר מים – מבט מחוץ לאחר פרוק תבניות יציקה ובצוע איטומים משלימים.

יתרונות איטום מאגרי מים, בריכות שחיה- עם מוסף איטום גבישי

  • יציקת הבטון עצמה אטומה לגמרי בכל עוביה. אין צורך בבצוע שכבות איטום נוספות.
  • פגמים, מחילות קפילאריות וסדקים נימיים ביציקה מתוקנים "מעצמם" בעת התרחשותם.
  • עמידות בלחצי מים גבוהים ביותר, עד 12 Bar, הרבה מעבר לנדרש בבריכות או מאגרי מים קונבנציאונלים.
  • עמידות בפני כלורידים וכימיקלים אגרסיבים אחרים.
  • הגנה מושלמת לברזלי-הזיון ביציקה מאריכה את חיי המבנה.
  • המוסף אינו רעיל ומאושר לשימוש עבור איטום מאגרי מים לשתיה.
  • בעת בניית בריכות ניתן להדביק חיפוי קרמיקה או פסיפס ישירות מעל גבי היציקה.
  • המוסף הופך להיות חלק בלתי נפרד מהיציקה ואינו מתבלה.

מפרט איטום – יציקת בריכות שחיה, מאגרי מים, עם מוסף איטום גבישי

המפרט שלהלן מבוסס על עבודה עם מוצרי חברת זייפקס ((Xypex, היצרנית המובילה בעולם למוצרי איטום גבישיים.   לחברה סדרה בת שלושה מוספים אשר יש להתאימם לסוג תערובת הבטון בה יעשה שימוש:

זייפקס אדמיקס C500NF  –  מותאם לשימוש בצמנט סיגים ומשמש גם לבטון עשיר בצמנט או במוספים כגון אפר פחם המייבשים את הבטון בקצב מהיר. התוסף אינו משפיע על קצב התקשות הבטון.

זייפקס אדמיקס C1000NF –  מיועד בעיקר לשימוש בבטון המועשר עם מפחיתי-מים או שילוב של צמנט סיגים ומפחיתי מים, כאשר התוסף מעכב במעט את קצב התקשותו של הבטון.

זייפקס אדמיקס C2000NF –  משמש לבצוע יציקות בטמפרטורה חמה במיוחד (אקלים טרופי) ומתאים לשימוש בתערובות עם תוספים מעכבי התקשות.

בטרם היציקה יוגדר הרכב הבטון הספציפי על מרכיביו בהתאם לפרוייקט המדובר. ערבוב התוסף הגבישי מתבצע תחת פיקוח, בשקילה מדוייקת אל מול תערובת הבטון במפעל הבטון המובא. התערובת מגיעה לאתר מוכנה לשימוש.

מפרט טכני:

1.  הוספת אבקת התוסף הגבישי אל תערובת הבטון מתבצעת כאמור תחת פיקוח במפעל הבטון המובא בלבד. יחס ההוספה של המוסף הגבישי הנו 1.5 אחוזים ממשקל המלט אשר בתערובת.

2.  יש להקפיד על שלמות תבניות היציקה כולל שימוש בשומרי-מרחק ("ספייסרים") לברזלי-הזיון על מנת למנוע מצב בו הברזלים ימצאו קרובים מדי לקצה היציקה.

3.  היציקה לתבניות תתבצע תוך הקפדה מקסימלית על ויברציה של תערובת הבטון בכדי להמנע מהיווצרות חללים, כיסי אויר, כיסי חצץ וכדומה.

מומלץ לבצע את כל יציקת המבנה – קירות ורצפה, ברצף אחד וללא הפסקה.

את תבניות היציקה יש להשאיר במקומן למשך שבוע ימים. יש לבצע אשפרה תכופה ולכסות את יציקת הרצפה ושטחי בטון חשופים אחרים באמצעות יריעות אשפרה. יש לזכור כי קיום רטיבות בבטון הינו תנאי הכרחי לפעולתו של המוסף הגבישי ומשום כך חובה להשאיר את התבניות במקומן למשך זמן מספיק ולדאוג להרטבת הבטון במשך כל תקופת האשפרה.

4.  כאשר יציקת הרצפה מתבצעת באופן נפרד מיציקת הקירות יש לטפל בהפסקות-יציקה באופן הבא:

א.  יש להסיר מפני השטח חלקי בטון רופפים ושאריות "מיצי בטון".

ב.  יש להתיז על פני הבטון חומר איטום גבישי מסוג "זייפקס מרוכז" ולבצע אשפרה ו/או כיסוי

של האזור כך שיוותר לח / רטוב למשך 24-72 שעות.

ג.  כמקובל, יש להצמיד עצר כימי תופח מסוג בנטונייט לאורך הפסקות היציקה, בהתאם

להוראות ההתקנה של היצרנים ובצמוד לברזלי-הזיון, ע"פ הוראות המתכנן.

ד.  המשך יציקת הבטון של הקירות תתבצע לא יאוחר מ 72 שעות לאחר יישומו של הזייפקס

המרוכז.

5.  פרוק התבניות ובצוע תיקונים משלימים במקומות נחוצים.

במידה ומתגלים פגמים ביציקה, כיסי חצץ וכדומה יש לחצוב ולהסיר חלקים רופפים. לאחר מכן

יש להשלים את התיקון באמצעות טיט צימנטי לשיקום בטונים מסוג "זייפקס מגמיקס".

6.  יש לצקת רולקות בטון בחיבורי רצפה-קיר.

את הרולקות ניתן לצקת עם חומר מסוג "זייפקס מגמיקס" או לחילופין בתערובת צימנטית ביחס 2.5 :1 המועשרת בדבק לטקס SBR בשעור 20 אחוזים. במקרה זה יש למרוח תחילה שכבת יסוד צימנטית. העבודה בשיטת רטוב-על רטוב כאשר שכבת היסוד תהיה מרכבת ממלט נקי (ללא חול) ודבק לטקס SBR בשעור 50 אחוז מכמות המים של התערובת.

7.  השארת הבריכה לייבוש והמשך אשפרה בהשקייה, למשך כחודש ימים, כמקובל.

8.  איטום סביב אלמנטים חודרים: צנרות, מעקות, סולמות, פתחי ניקוז וכדומה- במסטיק איטום

פוליאוריטני עמיד בכלורידים וכולל חומר יסוד ("פריימר") יעודי.

9.  מילוי הבריכה במים לבדיקת האיטום.

איטום הפסקת יציקה – עצר בנטונייט מעל זייפקס מרוכז

איטומים נחוצים נוספים

כבכל עבודות האיטום, יש להקפיד תמיד על פרקטיקה מקצועית נכונה. יש לבדוק היטב את כל שטח היציקה ללא נטילת סיכונים מיותרים. כתמיד – כל המקפיד, הרי זה משובח.

כמקדם בטחון יש לטפל באזורים עם סדיקה חריגה, במידה וישנה, על פי שיקולו של המבצע או המפקח בשטח.  ניתן להשתמש במסטיק פוליאוריטני גמיש או לבצע חבישה נוספת מעל גבי סדקים באמצעות חומר איטום צימנטי משחתי ורצועת רשת אינטרגלס בין השכבות. אלו ימנעו גם את תזוזת החיפוי (קרמיקה / פסיפס) ויש להשתמש בהם כמקובל ועל פי הצורך בשטח.

חומרי איטום גבישיים נוספים בסדרה, כגון זייפקס מגמיקס וזייפקס מרוכז משמשים אף הם לבצוע תיקונים משלימים נחוצים.

פיקוח על עבודות האיטום והיציקה, עלויות

מוספי איטום גבישים מחייבים יישום תחת פיקוח ואינם מסופקים ישירות לקבלני בנין או לקהל הרחב. יציקת הבריכה ועבודות האיטום המשלימות מתבצעות כולן תחת פיקוח ו/או ע"י קבלני איטום שעברו הכשרה מתאימה מחברת פי.בי.אס בע"מ, נציגי חברת זייפקס בישראל.

עלות החומר למטר מרובע תלויה בהרכבו של הבטון ובעובי היציקה. ליציקה בעובי 20 ס"מ עלות החומר תהיה כ 60 שקלים למ"ר בלבד, כאשר לכך יש להוסיף את עלות הבצוע והפיקוח על עבודות היציקה, המשתנה בהתאם לגודלו של הפרוייקט.

תיקון נזילות, תיקון מאגרי מים, בריכות שחיה ישנות

תיקון נזילות במאגרי מים קונבנציאונלים ישנים אשר נאטמו עם חומרי אטימה משחתיים מחייב את מריחתם של חומרי האטימה על שטח רחב יותר מהאזור הפגום מכיוון שרטיבות יכולה לחלחל אל תוך יציקת הבטון ממקום מרוחק יותר מאזור הפגם הגלוי לעין, ממנו יוצאים המים. מסיבה זו לעיתים תכופות אין מנוס ממריחת שכבות איטום חדשות על כל שטחו של מאגר המים.

יתרונו של מוסף האיטום הגבישי בא לידי ביטוי גם במקרי כשל מסוג זה. כאשר קיימת נזילה דרך פגם מקומי או סדק ביציקה – התיקון יתבצע בדיוק במקום הכשל הגלוי לעין משום שלא תיתכן אפשרות מעשית של חילחול רטיבות דרך יציקת הבטון ממקום מרוחק יותר: מקום הנזילה – הוא מקום הפגם.

—————–

למידע טכני על מוסף האיטום הגבישי ראה זייפקס אדמיקס C-1000.

למוצרים נוספים בסדרת מוצרי זייפקס ראה חומרי איטום גבישים וחומר שיקום בטון מסוג זייפקס מגמיקס.

להסבר נוסף על אופן פעולתו של חומר האיטום הגבישי ראה באתרנו את המאמר על  איטום מקלטים מרתפים ויציקות בטון – עם חומרי איטום גבישיים.

——————-

למאמרים בתחומים אחרים נוספים ראה את מדור מפרטי איטום ושיקום.

נשמח תמיד להשיב על כל שאלה בתחום באמצעות פורום איטום ושיקום.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן