זיפות גגות מתקדם – חימום זפת באמצעות מכונת שמן

חימום זפת באמצעות אש ישירה ,מדורות, או עגלות חימום המבוססות על להבות גז ונפט, משמש מזה שנים כשיטת החימום השכיחה ביותר בענף הזיפות.

בודדים בענף מודעים לעובדה שחימום זפת יש לבצע באופן מבוקר ולטמפרטורה מדוייקת, משום שחימום הביטומן לטמפרטורות גבוהות מדי פוגם בתכונותיו ובאורך חייו.

טווח החימום היעיל של הביטומן הנו קטן יחסית : יעילותו המקסימלית הנה בין 180 ל 195 מעלות צלסיוס.   חימום זפת מעל לטמפרטורה של 195 מעלות גורם לפגיעה בתכונותיה וכתוצאה מכך הופכת הזפת להיות פריכה יותר ורגישה יותר לסדיקה.   מאידך, חימום הזפת מתחת לטמפרטורה של 180 מעלות גורם להפחתה משמעותית בכושר היצמדותה אל התשתית.

בהעדר ציוד מתאים לחימום מבוקר של זפת, נוהגים מזה שנים קבלני זיפות גגות לחמם חביות זפת על ידי אש ישירה (מדורה) או על ידי מבערי להבה הבוערים באמצעות נפט או גז.    בשיטות חימום אלו צורבת להבת האש את חבית הזפת במקום אחד בלבד : בתחתית החבית- במקרה של "מדורה" או בדופן החבית- במקרה של שימוש במבער או בעגלת חימום. חימום זפת בשיטה זו, באמצעות להבה ישירה , גורם תמיד לחימום יתר של החומר מעבר לטמפרטורה המותרת.

בחלק התחתון של החבית סופג הביטומן חום עצום ומתחמם לטמפרטורה גבוהה מדי כתוצאה מלהבת האש אשר מלהיטה את דפנות החבית. מאידך, הביטומן בחלק העליון של החבית נמצא בטמפרטורה נמוכה יותר. נוצר מצב בו על מנת לחמם את הביטומן לטמפרטורה מספקת בחלקה העליון של החבית, ממנה נלקח החומר לעבודה, אין מנוס מחימום יתר של החומר בתחתית החבית.

התוצאה הבלתי נמנעת היא פגיעה באיכותו של הביטומן.  חימום היתר גורם להפחתה בכושר גמישותו של החומר תחת שינויי מזג האויר (חום / קור) ולהיווצרות סדקים בשכבות איטום של גגות, קירות, מרתפים , תשתיות וכדומה.

חימום זפת באמצעות מדורה: סירבול ונזק סביבתי.

לעומת זאת, בענף התשתיות, קיימת זה תמיד חובה והקפדה על חימום זפת לטווח הטמפרטורות התיקני בלבד. עבודות איטום של תשתיות גדולות כגון זיפות כבישים, איטום מסעות בטון, גשרים, חניונים וכיוצ"ב – מתבצעות באמצעות ציוד חימום מקצועי המאפשר בקרת טמפרטורה ואשר אינו חושף את הביטומן לפגיעות מלהבה ישירה.

יש לציין כי בחלק ניכר ממדינות המערב (ארה"ב ואירופה) השימוש בציוד חימום מקצועי הנו מקובל גם בשוק העבודות הפרטיות, בעת בצוע עבודות זיפות גגות.  מגמה מבורכת זו החלה עושה את צעדיה הראשונים גם בישראל.

חימום זפת מבוקר

מכונה לחימום זפת מרכבת משתי "אמבטיות": האמבטיה הפנימית משמשת לביטומן עצמו בעוד האמבטיה החיצונית מכילה שמן תרמי מיוחד בעל כושר אגירת חום גבוה ועמידות בטמפרטורה של 350 מעלות.

בשיטה זו להבת האש מחממת את אמבטיית השמן בלבד. טמפרטורת השמן נשמרת מבוקרת באמצעות מערכת של שעונים וווסתים כך שהשמן נמצא תמיד בטמפרטורה האידיאלית לחימום הביטומן.

כפועל יוצא מכך נשמר הביטומן תמיד בטווחי טמפרטורה אידיאלים שבין 182 ל 185 מעלות צלסיוס.

כאמור, מכונות חימום מסוג זה, בעלות דופן כפולה, משמשות כיום בישראל את ענף התשתיות. חימום מבוקר בשיטה זו מוצב כדרישה ע"י יועצי איטום בכירים בעבודות מול גופים ממשלתיים / ציבוריים כגון ראשות הנמלים והרכבות, הרשות הלאומית לדרכים (מע"צ) – ועוד.    החברות המייצרות והמשווקות את הביטומן בישראל מקפידות אף הן על הדרישה לחימום מבוקר בעת ביצוע עבודות איטום רחבות היקף כגון לצורך איטום גשרים , איטום מסעות בטון , איטום חניוני רכב גדולים וכדומה.

לשם חימום נוח של הביטומן במכונות חימום עברו החברות לשווק את הזפת בקוביות אשר ניתן בנקל להכניסן אל תוך מיכלי החימום של המכונות.  קוביות זפת משווקות כיום במספר גדלים ואריזות, במשקלים של בין 20 ל- 27 ק"ג היחידה.

קוביות זפת מסוג אלסטוגום 795- משווקות ע"י חברת פזקר.

מכונות חימום זפת

מכונות מתקדמות משווקות בגדלים שונים וכושר קיבולת משתנה. חלקן של המכונות ממונעות וחלקן נגררות. מחירן של המכונות גבוה ומגיע לעשרות אלפי דולרים ליחידה.

מכונת חימום זפת מדגם Mono 500 AFU TK,

תוצרת חברת Breining.

תרשים מכונת חימום זפת- תוצרת Breining.

ברנר גז גדול ממוקם בתחתית המכונה ומוזן ע"י שני מיכלי גז.  עוצמתה של להבת האש אשר בתחתית המכונה מווסתת ע"י ווסתי לחץ בעודה מחממת את תחתיתו של אגן השמן.  משאבה הידראולית דוחפת בתורה את השמן החם אל תוך מערכת צנרות מרושתת המקיפה את מיכל הביטומן.

טמפרטורת השמן נשלטת באמצעות טרמוסטט. בכל רגע נתון ניתן לשלוט על טמפרטורת השמן ולהנמיך את להבת הגז.   שעון חום נוסף נמצא במיכל הביטומן עצמו ומבטיח בקרה על הטמפרטורה התיקנית של הביטומן.

המכונה מצויידת במערבל הידראולי אשר נמצא בתוך מיכל הביטומן ואשר דואג  לערבול מתמיד של החומר מרגע היותו במצב נוזלי, על מנת לשמור את טמפרטורת הביטומן אחידה.

כל מערכות ההפעלה ההידראוליות של המכונה מופעלות באמצעות מנוע סולר המשמש גם לצורך הנעת המכונה עצמה קדימה ואחורה. המכונה מצויידת במערכת היגוי לכיוון הנסיעה.

המכונה המתוארת לעיל הינה בעלת כושר קיבולת של כ 500 ליטר זפת. משך הזמן הדרוש לחימום הזפת הנו כשעה אחת בלבד.  זמן החימום אף מתקצר כאשר נעשה במכונה שימוש יום יומי, משום שהשמן התרמי אוגר חלק מהחום אפילו עד לבוקר המחרת.  חלקן של המכונות אף מצוידות בגוף חימום חשמלי המאפשר את חימום הזפת במהלך שעות הלילה.

יתרונות –

  • הזפת נשמרת בטמפרטורה תיקנית ואחידה, אידיאלית לתפקודו התקין של החומר.
  • מתקבלת שכבת איטום טובה יותר המאריכה ימים.
  • זמן החימום קצר יותר.
  • בטיחות. אין אש גלויה העלולה לגרום לשריפות ולכוויות.
  • חימום "נקי" : אין עשן או פיח, אין "מדורות" המשאירות אדמה חרוכה, פסולת, או ריח חריף.
  • ניידות. ניתן בקלות להניע את הביטומן לאתרים נוספים, בעודו חם.
  • קיבולת. מיכל ביטומן גדול שניתן להוסיף לתוכו חומר בקלות, ע"י הוספת קוביות זפת נוספות.
  • קיצור משמעותי של זמן העבודה בשטח. הצוות מגיע לאתר כאשר החומר כבר מוכן. לעבודה. נחסך הזמן הדרוש להכנתו ולפינוי ונקיון האזור לאחר תום העבודות.

זיפות מתקדם

עבודות איטום באמצעות זפת חם נחשבות מזה שנים לסוג של "עבודה שחורה" ומיושנת. אך מן הראוי להזכיר כי הביטומן אותו אנו מכירים מיוצר כחלק מתהליך זיקוק הנפט והנו חלק בלתי נפרד מחיינו : הוא הדלק עמו אנו מתדלקים את רכבנו, הנפט והסולר עמם אנו מחממים את ביתנו וכבישי האספלט עליהם אנו נוסעים מדי יום. כולם הם בני אותה משפחת חומרים (נפט) שבלעדיה חיינו היו נראים לגמרי אחרת.

בענף האיטום – משמש ביטומן חם , בין היתר, לשם ייצורן של יריעות איטום ביטומניות חרושתיות. אלו בתורן מיוצרות אף הן תחת חימום מבוקר בבתי החרושת.  האפשרות לחימום מבוקר של הביטומן בשטח באמצעות מכונות חימום שמן, מהווה שיפור משמעותי ומבטיחה יישום אחיד ותקני , הדומה ולו במעט לתהליך המבוקר בו מיוצרות היריעות החרושתיות במפעלים. ביטומן חם תמיד היה, ועודנו , חומר מעולה למגוון רחב של עבודות איטום.

רשימה חלקית של שימושים : זיפות גגות, זיפות קירות מקלטים / מרתפים, זיפות יציקות ומשטחי בטון תת קרקעיים, איטום תשתיות , איטום מסעות בטון, כשכבת יסוד מעולה לפני הלחמת יריעות איטום ביטומניות על גגות או מרפסות- ועוד.

זיפות הגג – עם משאבת זפת

במדינות המערב, אירופה וארה"ב- מובל הביטומן לעיתים תכופות אל גגות המבנים באמצעות משאבות זפת.  משאבת הזפת מונעת את הצורך בהרמת החומר בדליים , באמצעות גלגלות הרמה מסורבלות, איטיות ואף מסוכנות.    משאבת הזפת ממוקמת בסמוך למיכל הביטומן ומעלה את החומר החם בצינור – ממש עד הגג. משם מפוזר הביטומן על הגג באמצעים מכנים, כמקובל.

שלוב שכזה, של משאבת זפת יעודית ביחד עם מכונת חימום יעודית, מהווה כמובן  את הפתרון האידיאלי והמודרני ביותר לעבודה עם זפת חם.      דהיינו-  זיפות "מתקדם".

סיכום

בישראל קיים כיום מספר מצומצם של חברות בעלות מכונות חימום זפת בשמן. רובן ככולן הנן חברות גדולות העוסקות בעבודות בענף התשתיות (סלילת כבישים, מסעות בטון, גשרים).

תודתנו למר ארז ליפשיץ על הסיוע בכתיבת סקירה זו.  תודתנו גם למר איבון גרבל מחברת Fayat המשווקת את מוצרי חברתBreining  באירופה, על עזרתו הטכנית ועל האישור להשתמש בתרשימים ובתמונות המוצגות במאמר זה.

מאמרים נוספים לתחום זה הם המאמרים על זיפות גגות , סיוד או הלבנת גגות, ומאמר ראשי על איטום גגות.

ראה/י גם מאמר רלונטי שנכתב לאחרונה , על סוגים של קבלני איטום.

מאמרים נוספים – במדור מפרטי איטום ושיקום.

למידע נוסף באשר לבצוע עבודות זיפות שונות ניתן לפנות אלינו באמצעות המדור צור קשר.   שאלות ניתן להפנות ישירות אל פורום איטום ושיקום מבנים. נשמח לעזור לכל הפונים.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן