איטום אדניות בחומר איטום צימנטי

מפרט טכני לאיטום אדנית בחומר איטום צימנטי : 

חומרי איטום צימנטים טובים במיוחד לאטימה של אדניות בגודל קטן או בינוני. כאשר האדנית גדולה או ארוכה מדי יש לעבור לחומרי איטום ביטומנים משחתיים או ליריעות ביטומניות.

לחומר הצימנטי מספר יתרונות: הוא נוח לעבודה, עמיד כנגד חדירת שורשים , עמיד מפגיעות מכניות ובעל אחיזה מעולה לתשתית הבטון. חסרונו היחסי הנו במקדם גמישות נמוך. משום כך מומלץ ליישם אותו עם תוספת של רשת אינטרגלס בין השכבות, גם כשמדובר באדניות קטנות. רשת האינטרגלס תוסיף למערכת האיטום הצימנטי גמישות ועמידות בפני סדיקה. התוצאה תהיה איטום מעולה, חזק מאוד ועמיד לשנים רבות.

המפרט שלהלן מתאים לבצוע באדניות יצוקות מבטון או כאלה העשויות בחלקן מקירות בלוקים.

הכנות:

את כל עבודות הכנת האדנית והעבודות עם תערובות מלט יש לבצע כפי שמפורט במאמר על עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים. אין לבצע קיצורי דרך או לפסוח על השלבים המפורטים במאמר הנ"ל. שלבי עבודות ההכנה הנן כדלקמן.

1.  סיתות חלקי טיח ובטון רופפים מכל שטח הקירות והרצפה.ברזלי-זיון ו/או חוטי קשירה ממתכת יש להסיר ולסתת לעומק של כ 2.0 ס"מ. בנוסף יש לסתת כיסי חצץ וחללים עד לקבלת תשתית חזקה.

2.  בצוע תיקוני בטון במקומות הנחוצים,בקירות וברצפה. את כל התיקונים יש לבצע בתערובת צימנטית ביחס של 1 מלט ל 2.5 חול ,ולהוסיף דבק לטקס בשעור 10 אחוז ממשקל המלט שבתערובת. את כל התיקונים ואת כל עבודות היציקה יש לבצע עם שכבת קישור צימנטית (פריימר) המרכבת ממלט בלבד +מים ודבק לטקס בשעור 50 אחוז מכמות המים.יש לעבוד בשיטת רטוב-על-רטוב והכל בהתאם למאמר הנ"ל.

3.  יציקת שיפועים ברצפה לכיוון המרזב. היציקה תתבצע ביחס של 1 מלט ל 2 חול , ועם שכבת יסוד כמפורט לעיל. במקרה של  יציקת שיפועים עבים ניתן לעבוד ביחסי נפח של 1 מלט ל-3 חול. מסביב לפתח צינור המרזב יש לבצע מיגרעת (חריץ) בעובי של כ סנטימטר ובעומק של כ1.5 סנטימטר. מיגרעת זו נועדה למילוי בחומר איטום גמיש שעליו יוסבר בהמשך.

4.  יציקת רולקות סביב הקירות –כנ"ל. (מומלץ לבצע את יציקת הרולקות ביחד עם יציקת השיפועים

ברצפה או לפני כן).

5.  על גבי קירות בלוקים יש לבצע שכבה של טיח צימנטי בעובי של כסנטימטר, כולל שכבת יסוד כנ"ל. בפינות בין הקירות רצוי לבצע העגלה ("רולקה") ולא להשאיר זוית של 90 מעלות במפגש בין הקירות. הקירות צריכים להיות מוחלקים וללא בליטות ושקעים.

עם סיום עבודות ההכנה חובה לבצע אשפרה  3 פעמים ביום במשך שני הימים הראשונים ולהשאיר את האדנית לייבוש למשך כשלושה ימים נוספים.  במידה והעבודות מתבצעות על גבי אדנית שנוצקה לאחרונה יש להמתין 3-4 שבועות לפני בצוע האיטום.

איטום האדנית:

1.  איטום סביב פתח צינור המרזב אשר בקרקעית יש לבצע עם חומר אטימה גמיש מסוג סיקפלקס (או חומר אטימה פוליאוריטני דומה). יש למרוח חומר יסוד (פריימר) על גבי כל שטח המגרעת. אין למרוח פריימר על גבי הצינור.בנוסף- יש לנקות היטב את הצינור באמצעות נייר זכוכית או סמרטוט ספוג בטינר או בטרפנטין. לאחר התיבשות הפריימר יש ליישם את הסיקפלקס בכל שטח      המגרעת ולהצמיד את החומר היטב אל דפנות הצינור.  יש להשאיר את החומר לייבוש למשך כ 24    שעות.

הערה: לא ניתן לבצע איטום  בסגנון זה סביב צינורות ג`יבריט שחורים (עשויים פוליקרבונט), אלא רק סביב צינורות פלסטיק (PVC) או מתכת.

2.  הרטבת כל שטח האדנית והספגתה במים.

3. מריחת שכבה ראשונה של חומר איטום צימנטי על גבי כל שטח האדנית, רצפה וקירות.עובי החומר צריך להיות כ 2.0 ק"ג למ"ר.

4.  הדבקת רשת אינטרגלס על כל שטח האדנית, על גבי השכבה הראשונה -בעודה טריה. השארה לייבוש למשך 4-6 שעות,בהתאם למזג האויר.

5.  מריחת שכבה שניה של חומר איטום צימנטי על גבי רשת האינטרגלס. עובי השכבה כ 2.0 ק"ג למ"ר.

6.  מומלץ לבצע שכבה שלישית על גבי הנ"ל, בעובי של כ 1.0 ק"ג למ"ר. יש לוודא שרשת האינטרגלס מכוסה לחלוטין. העובי הכולל של האיטום יהיה במקרה זה כ 5.0 ק"ג למ"ר.

לאחר סיום עבודות האיטום יש לאפשר לחומר להתקשות ולבצע מספר אשפרות מיד לאחר התקשותו ובמשך היומיים שלאחרי כן. מומלץ למנוע ייבוש מהיר מדי של חומר האיטום. ייבוש מהיר מדי תחת קרני השמש או במזג אויר חם יכול לגרום להופעת סדקים נימיים.

לסיכום :

מפרט זה מתאים לעבודה עם רוב חומרי האיטום הצימנטים הקיימים בשוק. בכל מקרה יש לעקוב אחר הוראות היצרן ואין לסמוך רק על המפרט המתואר לעיל. להמחשה נוספת ניתן לצפות במספר תמונות נוספות של איטום אדניות.עוד על איטום אדניות במפרטי איטום ושיקום.

שאלות ניתן להפנות אלינו באמצעות פורום איטום ושיקום ונשמח לעזור.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן