איטום וציפוי מרפסות, גגות מרוצפים – עם חומרי אטימה פוליאוריטנים משחתיים

מאמר זה מתאר את בצועה של שכבת איטום עליונה, שקופה או צבעונית, מעל גבי ריצופים קיימים של מרפסות וגגות מרוצפים. בשיטה זו משמשת  שכבת האיטום גם כשכבת הציפוי הסופית של המשטח.

יש להדגיש כי המפרט המתואר אינו מהווה תחליף לבצוע מערכת איטום תקנית , תחת שכבות הריצוף של מרפסות או גגות מרוצפים.  ככלל, ובאופן חד משמעי-  איטום משטח מרוצף יש לבצע מתחת לשכבת הריצוף ולא מעליה ומערכת האיטום הנכונה ליישום היא זו המתוארת במאמר על איטום מרפסות או גגות מרוצפים באמצעות יריעות ביטומניות.

לבצוע איטום על גבי ריצופים קיימים כאשר לאחר מכן תיושם שכבת ריצוף נוספת- ראה מאמר נפרד על איטום וריצוף מרפסות או גגות מרוצפים – מעל גבי הריצוף הקיים.

השיטה שתתואר להלן נועדה להקל על בעלי מרפסות וגגות מרוצפים ולאפשר איטום מהיר וזול יותר ללא פרוק הריצוף.  ניתן לשלב שיטה זו גם במסגרת עבודת איטום המישקים בלבד, אשר מתוארת במאמר על איטום גגות מרוצפים ללא הרמת הריצוף.

=================

לפני…

אחרי (!)

בשנים האחרונות אנו עדים לחדירה מתמשכת ויציבה של חומרי אטימה פוליאוריטנים משחתיים אל שוק האיטום והבניה בישראל.

לחומרי האטימה הפוליאוריטנים יתרונות יחודיים ושימושם מגוון.  עמידותם הטובה בשחיקה מאפשרת את ישומם גם כשכבת מדרך וכושר היצמדותם אל תשתיות מרוצפות באמצעות חומרי יסוד יעודיים הופך אותם ליעילים ביותר לשם ציפוי ואיטום משטחים מרוצפים.

ניתן ליישם את החומרים בקלות, באמצעות מריחה במברשת או ברולר, על גבי מבחר סוגי תשתיות כגון אריחי טרצו, אריחי קרמיקה, שיש, אבן, גרניט פורצלן ,משטחי גרנוליט , בטון מוחלק, מוזאיקה- ועוד.  חומרי קישור יעודיים קיימים כאמור עבור התשתיות השונות וחלקם אף ניחנים בזמן ייבוש מהיר.

ככלל, לאחר מספר פעולות הכנה הכרחיות, ניתן ליישם ציפוי פוליאוריטני שקוף או צבעוני ישירות על גבי הריצוף ולהשיג ע"י כך פתרון מיידי ומהיר לבעיות  של נזילות או רטיבויות בקומות המגורים התחתונות.   עבודות האיטום יכולות להסתיים בד"כ בתוך כ 72 שעות.

==================

את החומר הפוליאוריטני ניתן ליישם בשני אופנים:

  • כציפוי שקוף ומבריק (מכהה או "מעמיק" גוון) ,אשר מקנה למשטח מראה מחודש, ולעיתים ממש מרהיב.
  • כציפוי צבעוני מבריק וחדשני, אך כזה שמטבעו מכסה ומבטל את מראהו של הריצוף הקיים.

מראה מרפסת בעלת ריצוף טרצו ישן – לפני ואחרי איטום פוליאוריטני שקוף.

מרפסת בעלת ריצוף תרצו ישן- לפני ואחרי ציפוי עם חומר איטום פוליאוריטני צבעוני (לבן).

יתרונות–

פתרון מהיר לבעיות נזילות ורטיבות תחת משטחים מרוצפים.

עלות איטום זולה יותר, אך לטווח שנים קצר יותר.

עמידות מפני קרינת השמש (קיימת רק אצל החומרים הפוליאוריטניים מהסוג ה"אליפאטי", כפי שיוסבר בהמשך).

עמידות מפני תקיפת כימיקלים.

אי ספיגת לכלוך.

כושר עמידות גבוה מפני שחיקה המאפשר שימוש כשכבת מדרך.

כושר גמישות על פני סדיקה קטנה בין האריחים.

מראה סופי צבעוני, חלק ומבריק המשווה למשטח מראה חדשני.

ו/או יישום כחומר שקוף המחדש ומבליט את מראה הריצוף, ובמיוחד במשטחי אבן ושיש.

חסרונות –

גמישות מוגבלת יחסית כתוצאה מעוביה הדק של שכבת הציפוי (במיוחד בציפוי השקוף).

ביטול מראה האריחים (במקרה של ציפוי בפוליאוריטן צבעוני).

תחושת הליכה שונה במקצת מזו שחשים בה כאשר מתהלכים על אריחים.

פתרון לטווח קצר יחסית אשר אינו אמור להחליף את הצורך העתידי בהרמת הריצוף.

שכבת האיטום נתונה לחסדיה של הרטיבות או לחות הכלואה מתחת לשכבת הריצוף, אשר עלולה ליצור לחץ אדים ולגרום במהלך הזמן להתרוממות ו/או לקילוף ו/או לסדיקה מקומית של שכבת הציפוי.

מספר מילים על חומרי אטימה פוליאוריטנים

חומרי אטימה פוליאוריטנים נחלקים לשתי קבוצות :

  • חומרי אטימה פוליאוריטנים "ארומטיים".
  • חומרי אטימה פוליאוריטנים "אליפטיים".

רק החומרים מן הקבוצה ה"אליפטית" ניחנים בעמידות לקרינת השמש (UV).

בעקרון כל החומרים הפוליאוריטנים השקופים הנם מהסוג ה"אליפאטי" ועמידים לגמרי בקרינת השמש.

החומרים הצבעוניים בשני האופנים וכאשר אוטמים שטחים שחשופים לשמש החשוף עם פוליאוריטן "ארומאטי" יש להגן עליוהם באמצעות שכבת ציפוי עליונה (שקופה או צבעונית) של פוליאוריטן מהסוג ה"אליפאטי".

כאמור, ניתן להשתמש בחומרים הפוליאוריטניים לצורך איטום גגות חשופים, גגות מרוצפים, מרפסות, שבילי הליכה ואף חניות לרכבים.

==================

יש להדגיש במיוחד את חשיבותן של עבודות ההכנה של המשטח המרוצף לפני בצועו של האיטום.

הציפוי הפוליאוריטני השקוף מתבצע בד"כ בשכבות דקות יותר מהציפוי הצבעוני ועבודות ההכנה של המשטח חשובות עוד יותר מכיוון שכל חריר או סדק קטן שלא יאטם במסגרת עבודות ההכנה, עלול להיות לנו לרועץ ולהשאר "אטום למחצה" (כלומר לא אטום..) לאחר ביצועו של הציפוי.

לפיכך חובה להקפיד על בצוע נכון של כל שלבי הכנת השטח תוך התחשבות במגבלת עוביו של החומר ולשים לב במיוחד למקומות שבהם קיים חשש לסדיקה.  נזכיר גם כי ככל שהמשטח המרוצף יהיה גדול יותר כך גם יגבר החשש מבעיות תזוזה וסדיקה.

איטום מרפסת / גג מרוצף – עם חומר איטום שקוף או צבעוני

מפרט טכני כללי – איטום וציפוי עליון על מרפסות , גגות מרוצפים

המפרט הבא מתאר פעולות מומלצות כלליות. יש לעקוב אחר הוראות יצרני החומרים השונים בטרם היישום ולהתאים את החומרים ואת חומרי הקישור לסוגי הריצופים / התשתיות.

הכנות –

1.  נקיון המשטח מאבק , לכלוך, כתמי שמן ושרידי חומרי הברקה אחרים (ווקס וכדומה).
מומלץ לקרצף  את המשטח באמצעות מכונת קירצוף וסבון.

2.  אם המשטח מרוצף באריחי אבן או שיש מומלץ ביותר לבצע ליטוש יסודי של כל השטח על מנת לנקות לגמרי את פני האבן ולקבל בסיום העבודות מראה חדש ומרהיב במיוחד.

3.  בצוע תיקוני רובה ומילוי המישקים במקומות החסרים בין האריחים.
מומלץ להסיר רובה ישנה ורופפת באמצעות סכינים יעודיים, במקומות שבהם יש לבצע את השלמות רובה.
(תיקונים  דקי-עובי מעל גבי רובה קיימת אינם מחזיקים מעמד זמן רב ויש להמנע מיישום שכזה !).

4.  מאוד מומלץ – במיוחד בגגות שהיו מהם נזילות קשות,  להחליף את נקז המרזב הקיים במרפסת ולהתקין במקומו מרזב  כפול (דו-מפלסי) שינקז גם את הרטיבות שכבר נמצאת כלואה תחת שכבת האריחים.
רטיבות כלואה תחת האריחים עלולה כאמור לגרום לכשל של מערכת האיטום בעתיד.
התחממות המשטח תחת השמש גורמת להיווצרות אדים אשר יוצרים לחץ מקומי על שכבת האיטום ועלולים לגרום להנתקויות מקומיות של שכבת האיטום מהתשתית. נקז דו-מפלסי יכול לפיכך לסייע לניקוז רטיבות קיימת תחת הריצוף  ולהפחתת לחץ אדי הלחות.
באופן כללי יתרום להארכת משך החיים של שכבת האיטום העליונה ויפחית את הסיכון לנזילות.

5.  איטום תחת הפנלים ובמקומות אחרים המועדים לסדיקה- עם מסטיק פוליאוריטני גמיש מכיוון ששכבת הציפוי הפוליאוריטנית (השקופה) הינה דקת עובי, בכוחה לגשר על פני סדיקה זעירה בלבד, כגון סדקי שערה זעירים שנוצרים לעיתים תכופות בדפנות המישקים, בין הרובה לאריחים.
אין בכוחה של שכבת האיטום הדקה לגשר על פני סדקים רחבים יותר, בני מספר מילימטרים, כגון אלו שנוצרים בנקודות המפגש בין אלמנטים שונים במשטח או תחת הפנלים.
על מנת להמנע מבעיות סדיקה עתידיות יש ליישם מסטיק פוליאוריטני תחת שכבת האיטום, בכל המקומות בהם קיים חשש לסדיקה.  (חומר היסוד שבו משתמשים לציפוי המשטח המרוצף יכול בד"כ לשמש גם כחומר היסוד עבור המסטיק הפוליאוריטני).

נקודת החיבור בין תחתית הפנלים לבין הריצוף מהווה מוקד רגיש במיוחד לתזוזות מסוג זה. באזורים אלו מומלץ שלא להסתפק במילוי עם רובה אלא לאטום את תחתית הפנל עם מסטיק פוליאוריטני גמיש.

הערה : השיפועים בגגות מרוצפים ובמרפסות גורמים מטבעם לכך שמרבית מי הגשמים  יגלשו ויפגעו בקיר הנמוך ביותר במפלס המשטח, בדרכם אל עבר נקודת הניקוז. לכן תמיד יש לתת את הדעת לאיטום מושלם תחת שורת הפנלים הנמוכה ביותר במפלס של המשטח המרוצף.

כמו כן יש לאטום במסטיק פוליאוריטני סביב אלמנטים אחרים במשטח כגון סביב נקז המרזב, סביב מעברי צנרת, רגלי מעקות  וברגים, וכדומה.

שלבי האיטום –

1.  מריחת שכבת קישור על גבי כל המשטח המרוצף באמצעות רולר בעל שער קצר ו/או ע"פ הוראות היצרן.
ברוב המקרים יש למרוח שכבת יסוד דקה בלבד על המשטח, בהתאם להוראות היצרנים, ולהמנע מהשארת שלוליות או שכבות עבות מדי. יש לעקוב אחר הוראות היצרן.  זמני הייבוש של חומרי הקישור משתנים מיצרן ליצרן ועומדים בד"כ על כ- 2 ל 6 שעות.

2.  מריחת שכבה ראשונה של חומר איטום פוליאוריטני שקוף _או צבעוני) על גבי כל שטח הרצפה והפנלים.
מריחת השכבה יכולה להתבצע עם רולר נקי וחדש ובעל שיער קצר. ניתן להשתמש גם במברשת אך יש להזהר מלהשאיר סימני- מברשת על גבי החומר.    יש לבצע שכבה אחידה על כל השטח. יש לאפשר לחומר להתייבש למשך כ 24 שעות, בהתאם להוראות היצרן.

[ כאשר עושים שימוש בחומר פוליאוריטני צבעוני יש להמנע מיישום שכבות עבות מדי, מעבר להוראות היצרן. שכבה עבה מדי גורמת בד"כ להיווצרות בועות אויר קטנות על פני המשטח ! ]

3.  מריחת שכבה שנייה כנ"ל והמתנה לייבוש למשך24 שעות.

הערות

*  כאשר מבצעים ציפוי צבעוני כדאי בעקרון להשתמש בצבעים בעלי גוון לבן או בהיר- אשר מתחמם פחות תחת קרני השמש. צביעה בצבעים עזים / כהים יכולה להגביר את החשש מהיווצרות אדי רטיבות תחת המשטח המרוצף ויש בה משום חסרון יחסי גם מבחינת הבידוד התרמי- בקיץ.

*  בטרם תחילת עבודות האיטום מומלץ להשאיר את המשטח לייבוש תחת השמש לזמן ארוך ככל האפשר, בהתאם לעונת השנה. כאשר בצוע מערכת איטום מסוג זה מתוכנן מספר חודשים מראש – ניתן אף לפתוח מספר אריחים או את המישקים בין האריחים- על מנת לאפשר לרטיבות הכלואה להתנדף.

סיכום

ציפוי משטחים מרוצפים בשיטה זו מקנה מראה מחודש למשטחים ואוטם אותם מפני חדירת רטיבות הן דרך המישקים והן כתוצאה מספיגה ישירה אל תוך האריח..

יש להבין את מגבלת החומר במיוחד באשר לגישור על פני סדקים ולטפל בהם בהתאם לפני מריחת הציפוי.

איטום  זה מאפשר כאמור טיפול מהיר לבעיות רטיבות מגגות מרוצפים ומרפסות, אך הוא בבחינת פתרון זמני.  עבודה מסוג זה אינה באה בשום אופן להחליף את הצורך באיטום תחת משטחים מרוצפים, כפי שמתואר במאמר על איטום מרפסות או גגות מרוצפים באמצעות יריעות ביטומניות. יחד עם זאת ביכולתה כאמור לספק מענה מהיר ויעיל לבעיות איטום של נזילות מגגות מרוצפים או מרפסות, לטווח שנים קצר יותר.

למאמרים אחרים בנושא ראה את רשימת המאמרים בתחילת המאמר ומאמרים נוספים אשר במדור מפרטי איטום ושיקום.

ניתן להפנות שאלות באמצעות פורום איטום ושיקום ונשמח לעזור.

בברכה,

איטומן-
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן