עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים

 

מפרט טכני לעבודה נכונה עם מלט , יציקות וחומרי מליטה:

כשלים רבים במערכות איטום ושיקום מבנים מתרחשים עקב בצוע לקוי של עבודות ההכנה של התשתית הצמנטית.

מאמר זה בא לפרט את הדרך הנכונה לבצוע עבודות יציקה מקומיות , תיקוני בטון , יציקת רולקות לפני איטום, עבודות שיקום בטונים במבנים, עיבוי עמודים ותיקונים שונים ואחרים, עם תערובות מליטה.

אופן העבודה:

  1. על התשתית להיות נקיה מאבק ולכלוך, שכבות שומניות, שכבות חוליות שמתפוררות למגע, שרידים של צבע  וכדומה.  חלקי טיח ובטון רופפים יש להסיר באמצעים מכנים.
  2. יש להרטיב את התשתית ולהספיג אותה היטב. העבודה צריכה להתבצע תמיד מעל גבי תשתית לחה (אך לא רטובה בשלוליות).
  3. לצורך הצמדות טובה של היציקה או התיקון אל התשתית יש למרוח שכבת יסוד (נקראת לעיתים גם "שכבת הדבקה" או "שמנת הדבקה"). שכבת היסוד מרכבת ממלט נקי המעורבב עם מים ועם דבק לטקס SBR בשעור שבין 30 ל 50 אחוזים מכמות המים.
    התערובת צריכה להיות דלילה כדי שאפשר יהיה למרוח אותה מעל גבי התשתית עם מברשת אולם לא דלילה מדי ומכאן גם שמה: "שמנת" הדבקה. יש להבריש את ה"שמנת" על גבי התשתית ו"לשפשף" אותה פנימה בכדי לוודא היצמדות חזקה וספיגה לעומק התשתית.
  4. תערובת חומר התיקון תהיה מרכבת מ 1 מלט, 2.5 חול , ודבק לטקס SBR בשעור של כ 20 אחוז מכמות המלט שבתערובת. יש לערבב את המלט והחול בנפרד ואת המיים והדבק בנפרד. לאחר מכן יש לערבב את כל הנ"ל עד לקבלת חומר סמיך וצפוף. בשום מקרה אין לערבב את המלט עם חול מחצבה.
    קיימת נטיה אצל בעלי המקצוע להכין תערובת דלילה ונוחה לעבודה. ואולם  תערובת דלילה מדי תהייה פריכה, נקבובית וחלשה ולא תהיה מספיק טובה לצרכי אטימה. את התערובת יש ליישם על גבי שמנת ההדבקה המתוארת לעיל- בעודה טרייה ולחה, בשיטת "רטוב-על- רטוב".  לאחר מכן יש להדק בחוזקה את החומר אל התשתית בעזרת מלג` / שפכטל וכדומה.
  5. לאחר התקשותה של התערובת יש לבצע אשפרה (הרטבה) כ 3 פעמים ביום למשך היום-יומיים הראשונים ולהמשיך בהרטבה פעם-פעמיים ביום לפחות,  כיומיים נוספים. (אי ביצוע אשפרה כנדרש יכול להחליש את חוזק התערובת עד כדי 50 אחוז !).    מומלץ לכסות את התיקון או להצל עליו על מנת להגן עליו מפני קרינת השמש או רוחות שרב חזקות.

הערות נוספות :

"רטוב-על רטוב"-

יש להקפיד ולעבוד תמיד בשיטת "רטוב על רטוב" : בעוד התשתית רטובה- ליישם את שכבת היסוד-  ובעוד שכבת היסוד רטובה- ליישם מעליה את חומר התיקון.

שכבת יסוד יבשה, שנעשתה למשל יום קודם לכן,  מקבלת תכונות איטום והופכת להיות לשכבה דוחת-מים, משום כמות הדבק הגדולה שמצויה בתוכה.  כתוצאה מכך היא איננה מאפשרת הידבקות טובה בינה לבין חומר התיקונים העליון, אשר אין בו דבק לטקס SBR (מלט +חול+מים בלבד).

במקרה ושכבת היסוד הספיקה להתייבש ניתן לבצע מעל גביה תיקון, בתנאי שתערובת התיקון תכיל דבק לטקס SBR מאותו סוג בו נעשה שימוש בתערובת ההדבקה.   וניתן כמובן גם לבצע שכבת קישור חדשה מעל גבי השכבה הישנה, ולהמשיך מיד עם התיקון בשיטת רטוב-על רטוב. בשני המקרים חובה להוסיף דבק לטקס SBR גם לתערובת של חומר התיקונים העליון.  העקרון הנו ש"רטוב-על- רטוב" תמיד יקנה אחיזה טובה יותר בין השכבות.

בתמונה: דוגמא להחלקת קירות בטון בשיטת "רטוב על רטוב". העובד מימין מורח עם מברשת שכבת יסוד צמנטית דלילה, מועשרת בדבק. העובד שמשמאל מיישם מייד אח"כ שכבת הרבצה צימנטית באמצעות מלג`.

תשתיות חלשות / חוליות-

במקרים חריגים שבהם התשתית ממש חולית ומתפוררת וכאשר אין סיכוי להגיע לתשתית חזקה ויציבה – ניתן להספיג את התשתית במים + דבק לטקס SBR (במקום הרטבה במים בלבד). גם במקרה זה חובה ליישם את שמנת ההדבקה מיד לאחר ההרטבה, בשיטת "רטוב-על-רטוב".

שיטה זו הינה מצוינת לשם חיזוק תשתיות פורוזיביות , מתפוררות וחלשות במבנים ישנים. התמיסה חודרת אל עומק השטח, מחזקת אותו ומונעת התפוררות. כמו כן משמשת התמיסה הנוזלית כמגן נוסף מפני מעבר רטיבות.

אשפרה בימים חמים-

בתנאי מזג אויר חם ויבש מומלץ להגביר את מספר האשפרות היומיות ואף לכסות את התיקון באמצעות פיסת בד רטוב ועליו להניח יריעת נילון. רצוי תמיד להגן על התיקונים באמצעות כיסוי כלשהו או רשת-צל, כך שהחומר הטרי לא יעמוד חשוף לקרינת השמש.

יחסי בטון וחול בהכנת תערובות תיקונים-

כאשר עובי התיקון או היציקה גדולים מ 3-4 ס"מ ניתן לערבב את התערובת ביחס של 3 חול ל 1 מלט (בנפח).  לתיקונים עבים יותר עולה יחס החול והמלט ל 4:1, בהתאם להוראות המהנדס ו/או מטרת התיקון.     למטרות חיזוק ניתן להוסיף לתערובת אגרגט דק ("שומשום") או חצץ, על פי הדרישה בשטח.

לשם הנוחיות והיעילות מומלץ להכין מראש את כל שלושת התערובות ולעבוד במקביל:

דלי אחד – למים (להרטבה),

דלי שני –  לחומר היסוד,

ודלי שלישי – לתערובת התיקון עצמה.

בשיטה זו העבודה מתקדמת במהירות וללא חשש מייבוש מוקדם של  שכבת היסוד.

שיקום מבנים-

בשיטה זהה מומלץ לעבוד גם כאשר עושים שימוש עם חומרי שיקום מבנים מיוחדים. במקרה של עבודה עם חומר צמנטי מוכן ניתן להשתמש בחומר עצמו כשכבת היסוד הצמנטית כאשר החומר מדולל יותר, ומיד לאחר מכן, בשיטת "רטוב-על רטוב", להמשיך ולבצע את התיקון העליון. את דלול החומר הצימנטי יש לבצע בהתאם להוראות היצרן וניתן אף להוסיף לחומר דבק לטקס SBR, בכפוף להוראות היצרן.

עבודת שיקום מבנים המתבצעת בדרך זו מבטיחה אחיזה מעולה של חומר התיקון אל התשתית ומונעת בעיות סדיקה וכשלים. יישום השיטה באופן מסודר ומיומן כלל אינו דורש זמן רב ובהשקעה קטנה בלבד מתקבל תיקון חזק ובאיכות גבוהה ביותר.

למאמרים ומפרטים נוספים בנושא איטום או שיקום מבנים חזור אל מפרטי איטום ושיקום.  ראה גם את מדור  שיקום מבנים לדוגמאות עבודה בתחום.

במידה וברצונך פרטים והבהרות נוספות אנא פנה אל פורום איטום ושיקום ונשמח לעזור.

בהצלחה,

איטומן בע"מ–
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן