הוספת הודעה חדשה
  • · תקני איטום בדירה מקבלן ואכיפתם

    (רן)

    שלום רב לפורום המכובד.

    ברצוני להתצל מראש על אורך ההודעה.

    לפני זמן לא רב רכשתי דירה מקבלן במגדל רב קומות באזור השרון.

    כעת הדירה קרובה לסיום – התאכלסות בעוד כשלושה חודשים.

    בזמן הבניה אני מגיע מדי פעם על מנת להתרשם מהתקדמות הבניה ומאיכותה.

    עוד לפני כחצי שנה נתקלתי במספר נושאים אשר, לאחר מחקר, נראו לי כלא תקינים ועליהם התרעתי לחברת הבניה.

    לאחר כחצי שנה (לפני שבועיים) קיבלתי את תשובת החברה.

    תשובת החברה היתה לא ברורה, לא מספקת ולדעתי גם לא נכונה.

    איני בעל מקצוע ולכן לפני שאני ממשיך לבחון את העניין, רציתי להתייעץ עמכם על מנת להבין יותר את הנושא.

    השאלה העקרונית היא האם לכל דבר בדירה ישנם תקנים או חוקים אשר הקבלן צריך לעמוד בהם או שמא יש לקבלן מרחב והתקן הוא בגדר המלצה, או שיש תקנים אשר אינם רלוונטים לצורות בניה מסויימות ואיך אני כאדם פשוט יכול לדעת על אילו תקנים יש להתבונן..

    אפרט שני נושאים אשר עלו במכתבי לחברת הבניה הנוסח הוא בדיוק הנוסח שנשלח במכתב לנציגי החברה. כמו כן אפרט את תשובת החברה לגבי נושאים אלה.

    בדירה ישנה מרפסת פתוחה (3 כיוונים) בגודל 11 מ"ר אשר מעליה ישנה תקרה שהיא המרפסת של הדירה מעל.

    1.איטום מרפסת:

    א. חומר האיטום במרפסת הינו צמנט אטימה פולימרי - "סיקה טופ סיל 107", חומר איטום אשר אינו מופיע ברשימת חומרי איטום תקינים על פי תקן ישראלי ת"י 1752. (לדוגמא חומר איטום תקין למרפסות על בסיס ביטומני). (נאמר לי על ידי נציגי החברה כי חומר זה ("סיקה טופ סיל 107") הינו עומד בתקן, אשמח לראות תקן זה או הפנייה אליו.)

    ב. לא בוצעו שיפועים של שכבת האיטום (מתחת לרצפות) כלפי הנקז, ונאמר לי כי גם לא יבוצעו, בעוד שעל פי התוכנית צריכים להיות שיפועים שכאלה. כמו כן קיים צינור גז אשר מבוטן לתחתית המרפסת ואשר יתכן ויפריע לשיפוע שכזה. – הטענה לחוסר השיפוע היא שזוהי מרפסת מקורה, אך לפי בדיקתי, דין מרפסת שאינה סגורה מכל צדדיה כדין מרפסת לא מקורה ואו גג, ולכן יש ליצור שיפועים שכאלו.

    2. איטום חדרים רטובים

    חומר האיטום הינו צמנט אטימה פולימרי - "סיקה טופ סיל 105" , על פי חוק התכנון והבניה סעיף 5.33 תת סעיף א` יש להשתמש בחומרים על בסיס ביטומני ולא כפי שכרגע קיימים בדירה, לפי נציגי החברה החומר ("סיקה טופ סיל 105") עומד בתקן ועומד בתנאי החוק, אשמח אם תוכלו להפנות אותי לתקן המתאים.

    קטע מסעיף 5.33 : "גג של מבנה המגורים, הקירות והרצפות של מרתפים ומקלטים תת קרקעיים, חדרי השירות, חדרים רטובים חובה לבצע מערכות איטום בחומרים אספלטיים, קרי על בסיס אספלטי, (ביטומני ולא על בסיס צמנטי)."

    תשובת החברה:

    איטום רצפות תקן ישראלי 1752התקן מדבר אך ורק על מערכות לאיטום גגות שטוחים מבטון ולא קיימת נגיעה לאיטום חדרים רטובים, כמו כן מדובר בביצוע הכנה למערכות איטום בלבד.

    כמו כן תשובתי לעניין איטום מרפסות קטנות אין נגיעהבתקן ישראלי 1752 על כל חלקיו.

    רציתי לדעת מה דעתכם על הנושא,

    מצד אחד מבחינת רלוונטיות הנושאים אשר העליתי, האם הם ליקויים או שזוהי בניה לפי תקן?

    מצד שני, איך עלי להמשיך את התנהלותי מול החברה בנושא?

    תודה רבה,

    רן

    • · תקן ישראלי לאיטום בבית חדש

      (גבי)

      שלום רן,

      מומלץ לקבל יעוץ מקצועי מעו"ד או מחברה לביקורת מבנים, אם כי נהוג לקיים בדיקות וטענות מסוג זה רק לאחר סיום הבניה ולא במהלכה. החברה אינה מחוייבת לציית לביקורת שתבצע במהלך הבניה עצמה אך נכון תעשה אם תצרף צילומים ותבצע תקשורות באמצעות דואר רשום, על מנת לחזק את טענותיך בהמשך.

      לעצם הליקויים שפרטת:

      התקנים הרלוונטים הקיימים אכן מורים כדבריך על שימוש בחומר ביטומני בלבד לצורך איטום רצפות של חדרים רטובים ושל מרפסות לפני הריצוף. יחד עם זאתמהבחינה המקצועית אפשר גם לבצע את האיטום במרפסות (קטנות) ובחדרים רטובים גם בחומר אטימה צימנטי משחתי (כדוגמת סיקה טופ 107) אך יש לוודא שהמפרט מיושם באופן מלא כולל שימוש ברשת אינטרגלס בין השכבות (מה שבד"כ אינו מתבצע בשטח ע"י הקבלנים). אם המפרט הנכון בוצע (וזה מוטל בספק) אין טעם להערכתי להתעקש על השימוש בחומרים הביטומנים, אם כי באופן עקרוני על הקבלן לעמוד בהוראות התקנים וגם במפרט המוסכם של העבודה.

      תשובת החברה הית אגב חמקנית משהו: תקן ישראלי 1752 חלק א` אכן עוסק בהכנת השטח של גגות חשופים ומרוצפים לפני האיטום אך תקן ישראלי 1752 חלק ב` עוסק בתהליך האיטום עצמו. תוכל לרכוש את כל התקנים הרלוונטיים באתר האינטרנט של מכון התקנים.

      בהצלחה,

      גבי

« חזרה לפורום
האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן