פתרונות לניקוז מרפסת מרוצפת
(יאיר)
|
שלום
מדובר על מרפסת מרוצפת שממוקמת מעל חדרי שינה בדירה התחתונה. המרפסת עברה שיפוץ, ובין השאר חור הניקוז (מהסוג הישן, חור פשוט בצידי הקיר שמתחבר למרזב חיצוני)בוטל, ובמקום זה שמו כוסית ניקוז שמתחברת למרזב החיצוני (באמצעות חור בקיר). כמובן שלפני הריצוף מחדש בוצעה אטימה באמצעות יריעות. אנו השכנים מלמטה סובלים מנזילות (ממש מים) באזור שתחת הניקוז (בוצעה שם חפירה שהותירה את חותמה בתקרת הבית, מין שבר כזה). השכן טוען שבוצע איטום כראוי, ודרשנו שיפנה לאיש איטום, והוא טען שיש לעשות הצפה למרפסת לבדוק האם זה אכן משם. אלא שכעת (כבר 6 ימים שלא ירד גשם) ועדיין מטפטף אצלינו בבית (מה שיכול לפגום באובייקטיביות של הבדיקה).
כ"כ הנקז הוא כוסית רגילה כמו שיש בכל בית (אין לי מושג איך חיברו את זה לאיטום...), והקבלן (זה לא האיש איטום עצמו) עשה 2 חורים בצידי הכוסית בשביל שהמים שבין האיטום לריצוף יוכלו להתנקז לתוך הנקז. אני לא יודע האם החורים ממוקמים במקום הכי קרוב לשכבת האיטום או גבוה מזה.
אני משער שמקור המים הוא בין שכבת האיטום לריצוף.
שאלתי:
1. מה הסיבה לכך שעדיין מטפטף מים כ"כ הרבה ימים מאז הגשם האחרון (רוקנתי בימים הללו דלי וחצי גדולים) 2. איך מבצעים בדיקה בתנאים כאלו? 3. האם הנקז הזה בכלל תקין? זה עומד בסנטדרטים כלשהם? 4. לטענת הקבלן לא ניתן היה לעשות שם נקז כפול בגלל שאין מספיק גובה, מה הגובה המינימלי שניתן לשים בו נקז כפול כמו שצריך? 5. במידה ואכן לא ניתן לעשות נקז כפול, איך מתמודדים עם ניקוז המים שתחת הריצוף בצורה יעילה? מה אנו יכולים וצריכים לדרוש בשביל שהסרט הזה יהיה מאחורינו ומבלי שנסבול ממים אצלינו?
תודה רבה
|
|
|
טיפטופים בתקרה תחת ניקוז של מרפסת
(גבי)
|
שלום יאיר,
להלן מספר הערות ותשובות.
א. קרוב לוודאי שהנקז שהותקן אינו תקין.
נקז דו מפלסי יעודי אמור להיות מותקן אך ורק על ידי קבלני איטום שמחברים אותו אל היריעות הביטומניות. הנקז בנוי כך שמי הגשמים שעוברים במרזב אינם יכולים לחדור אל מתחת לשכבת הריצוף, בעוד עודפי המים שנמצאים מתחת לשכבת הריצוף גולשים ישירות לתוך צינור המרזב. (ראה תרשים בקישור שלעיל).
אילתורים למיניהם כגון קדיחת חרירים בכוסית ניקוז רגילה גורמים תמיד לחלק מהמים לחדור אל מתחת לשכבת הריצוף במקום אל צינור המרזב ולהציף את שכבת המילוי שמתחתיה. אילתורים מסוג זה גורמים ליותר נזק מתועלת.
כמו כן, כאשר מזיזים את נקודת הניקוז ממקומה יש לאטום היטב את הפתח הישן שהיה בשכבת האיטום. בנוסף יש לשנות את שיפועי הגג לכיוון מיקומו של הניקוז החדש. מתאורך לא נשמע סביר שהדברים הללו בוצעו.
הלאה--
ב. במצב הנוכחי ביצוע בדיקת הצפה הנו מיותר לגמרי. ברור לגמרי שהאיטום של המרפסת הנו לקוי. בדיקת הצפה תגרום לנזילות לבוא שוב ביתר שאת.
ג. טיפטופי מים בתקרות שמתמשכים מספר ימים לאחר הפסקת הגשמים הנם תופעה קבועה שמתרחשת כמעט בכל מקרי הכשל של האיטומים במרפסות או בגגות מרוצפים. הסיבה לכך היא שישנה כמות מים גדולה מאוד שניקוות בתוך שכבת המילוי אשר ממשיכה להזרים מים לתקרה (דרך הכשל שבאיטום) במשך ימים רבים.
ד. אפשר כמעט תמיד לדאוג לנקז כפול, גם כשהוא נמוך /קצר. הנקז מתפקד בצורה פשוטה ביותר (צינור בתוך צינור), כפי שניתן לראות בתרשים שלעיל.
לסיכום:
כאשר האיטום תקין- לא אמורות להיות שום נזילות מהמרפסת. עם, או בלי נקז.
אי קיומו של "ניקוז כפול" אינו מצדיק כלל את קיומן של נזילות. נזילות מצביעות על כשל באיטום בלבד ושום נקז כפול שיותקן לא יוכל להפסיקן או להות לתחליף לאיטום. כצעד ראשוני בלבד מומלץ לפרק את שכבת הריצוף סביב אזור הנקז הנוכחי והקודם ולתקן שם את שכבת האיטום על פי מה שמתגלה.
שים לב שמדובר על צעד ראשוני בלבד. ישנו סיכוי לכך שהכשל באיטום ימצא במקום מרוחק יותר ובמקרה שכזה לא תהיה ברירה אלא להרים את כל שכבת הריצוף של המרפסת ולתקן את המצב. ראה הסברים לתופעה במאמר על איתור נזילות תחת מרפסות, גגות ומשטחים מרוצפים.
נשמח לעזור הלאה בכל שאלה.
בהצלחה, גבי
|
|
|
|
פריימר בסיס, ומסטיק אקרילי, בתיקוני סדקים קטנים פנימיים?
(ארי)
|
אני מתקן בבית ישן סדקים פנימיים, חלקם ברוחב כ-1 מ"מ ומגיעים גם לשכבת הטיח, חלקם צרים יותר וגם בקושי עוברים את שכבת השפכטל. חלק מסדקי ה-1 מ"מ רצים כמעט לכל רוחב החדר, על צד הפנים של קירות איטונג שצדם השני חיצוני.
הבית ישן אבל אני לא יודע אם סדקי ה-1 מ"מ עדיין חיים. האם כדאי ומתאים להשתמש במסטיק אקרילי (בי ג`י 201), או שאי אפשר למרוח ולשייף את החומר כמו שצריך?
האם אחרי חריצת והעמקת הסדקים כדאי לשים בונדרול מעל לטיח/שפכטל/צבע הישנים, לקראת מילוי הקלסימו/מסטיק אקרילי?
האם בונדרול מתאים כפריימר בין בטון לקלסימו/מסטיק אקרילי?
|
|
|
תיקוני סדקים בקירות פנימיים
(גבי)
|
שלום ארי,
על מנת להעריך איזה מהסדקים עלולים להיות בתזוזה גם בעתיד יש לבחון מקרוב ולראות אם הם מופיעים למשל בין בלוקים לחגורות בטון, או כתוצאה מליקוי מהותי בשלד. העקרון הוא שבסדקים "עם אופי חוזר" יש לטפל בחומר גמיש. בעוד שבסדקים חד פעמיים אפשר פשוט למלא ב"פוליפילה".
מסדקים דקיקים ביותר שאינם עוברים את שכבת השפכטל אפשר "להתעלם" ולתקן ב"פוליפילה" או אפילו בשפכטל האמריקאי.
סדקים אקרעיים שחודרים אל פנים שכבת הטיח אך שאינם עוברים לצידו השני של הקיר מצביעים בד"כ על בעיה בשכבת הטיח בלבד ואם לא נראה שצפויה להימשך תזוזה באזור המדובר (כתוצאה מליקוי בקיר עצמו) אפשר למלא גם אותם במרק רגיל (שאינו גמיש).
בכל שאר המקרים שבהם ישנו חשש סביר לכך שתימשך תזוזה באזור הסדק- מומלץ להעמיק ולמלא במרק גמיש. לא כדאי להפריז בכך שלא לצורך. קשה לעבד את המרק הגמיש, כפי שציינת, וקשה לטשטש את מיקומו. כך לעיתים עדיף להערכתי למלא סדקים שכאלה עם מרק רגיל (לא גמיש) אף על פי שמדובר על "הימור" מסויים.
בהצלחה, גבי
|
|
|
תודה גבי. עשיתי קצת ניסוים, נראה בהמשך מה יצא...
(ארי)
|
אני חושב שהסדקים הרציניים יותר, באופן יחסי, עוקבים אחרי קצוות בין בלוקים לבלוקים. לא בין בלוקים לבטון.
חפרתי את חלקם קצת יותר, ל-5-10 מ"מ באמצע החריצה. שמתי בונדרול. ואז, מסטיק אקרילי רק בעומק, לא עד פני הקיר, והחלקה עם אצבע. אחרי אקסטרה זמן ייבוש בגלל הטמפרטורה, בונדרול על המסטיק, קלסימו עד פני הקיר, ושכבת בונדרול סופית. אני לא יודע אם צריך את כל שכבות הבונדרול האלה אבל אני מקווה שזה בטוח יותר. :)
|
|
|
כנראה שעשית נכון. בהצלחה
(גבי)
|
|
|
איטום מעטפת בית לפני חיפוי באבן ירושלמית
(אבישי)
|
ערב טוב גבי, בית לפני חיפוי באבן ירושלמית. הבית נמצא בדרום הר חברון-בהרים קר בחורף וחם בקיץ. צירפתי תמונה. 1. חלק מהקירות עם בלוקים של איטונג- האם צריך ליישם שכבת גלנס על כל הקירות ואז איטום, או ליישם על הכל כרגיל? 2.חלק אמרו ליישם חומר ביטומני על הקירות וחלק חומר צמנטי- מה כדאי? וכמה שכבות? כמה מ"מ? כל טוב ותודה רבה 
|
|
|
איטום ובידוד מעטפת בית
(גבי)
|
שלום אבישי,
משאלתך ומהתמונה שצרפת נראה שכלל לא קיים בידך מפרט טכני מסודר לבידוד ולאיטום הבית. במצב זה ולנוכח אקלים המגורים באזורך אתה עלול למצוא עצמך עם בעיות בידוד קשות בעתיד. מוטב לטפל בהן כעת באמצעות מפרט טכני מלא וןיעוץ בשטח.
לשאלתך: המפרט הטכני עצמו תלוי בשיטת החיפוי, דהיינו בהדבקה רטובה או בתליה יבשה.
כאשר מבצעים את החיפוי בשיטת התליה היבשה מבצעים את שכבות הבידוד והאיטום כלהלן:
א. הרבצה צימנטית על כל השטח. ב. איטום בחומר ביטומני משחתי (כולל פריימר מתאים) בעובי 2.5 ק"ג למ"ר לפחות. ג. בידוד בקצף פוליאוריטן בשתי שכבות. ד. הרבצה צימנטית נוספת מעל הפוליאוריטן. ד. קיבוע האבן באופן מכני אל רשתות הברזל והעוגנים / הווים. ה. מילוי טיט צימנטי מועשר בדבק בין האבן להרבצה הצימנטית. ו. מילוי המישקים בין האבנים בכוחלה ו/או במסטיק פוליאוריטני במקומות הנחוצים.
אם מבצעים את האיטום בחומר צימנטי משחתי ( 3 ק"ג למ"ר לפחות, בשתי שכבות) יש למרוח מעליו לאחר הייבוש פריימר ביטומני ורק אח"כ להתיז את הפוליאוריטן.
המפרט יהיה כמובן שונה אם לא תבצע את שכבת הבידוד התרמי. במקרה זה תבוצע שכבת הרבצה על כל השטח ולאחריה איטום בחומר צימנטי (מינימום 3 ק"ג למ"ר, בשתי שכבות לפחות), ואח"כ הדבקת האבן (בתוספת עיגון מכני ע"פ הוראות המתכנן).
הנ"ל מהווה תאור כללי ביותר שלא תוכל להסתמך עליו בלבד לצורך בניית הבית. מומלץ כאמור לקבל מפרט טכני מלא מהמתכנן.
בהצלחה בבניה, גבי
|
|
|
|
איטום בסיקה 107 לבן
(אלי.ה)
|
שלום רב,
ברצוני לאטום רצפת בטון ממרפסת כביסה בבניין משותף שממנה חודרים מים לדירת השכנים מתחת.. יעצו לי להישתמש בסיקה 107 (20 ק"ג אבקה+5 ליטר גלון נוזלי). השאלות שלי: 1. ניקיתי היטב את הבטון מחול ואבק..האם עליי להרטיב את הבטון במים לפני יישום הסיקה במברשת? 2. האם צריך לדלל במים את תערובת האבקה והנוזל? רק בשיכבה ראשונה? או גם בשנייה? אשמח לקבל מכם תשובה.. תודה רבה מראש!! אלי
|
|
|
איטום מרפסת בטון עם ”סיקה טופ סיל 107”
(גבי)
|
שלום אלי,
חובה להרטיב את משטח הבטון כך שיהיה ספוג היטב אך שלא תיווצרנה שלוליות על פני השטח.
בשום אופן אין להוסיף מים לחומר עצמו. פשוט מערבבים היטב את הנוזל עם האבקה ומורחים את החומר במברשת על פני שטח לחים ורווים.
בברכה, גבי
|
|
|
2 שאלות נוספות בבקשה
(אלי ה.)
|
גבי, תודה רבה לך איש יקר !! תגיד בבקשה, 1. האם ניתן לשמור תערובת של הסיקה 107, שנישארה מהיישום הראשוני, בכלי סגור ולמרוח אותה כשיכבה שנייה למחרת? 2. האם אפשר למרוח את הסיקה על בלוקים, טיח או קירות גבס צבועים בסופרקריל ? תודה מראש על עזרתך!!
|
|
|
שימוש ב”סיקה טופ 107”
(גבי)
|
שלום אלי,
אי אפשר לשמור חומר "רטוב" ולהשתמש בו ביום המחרת.
אי אפשר למרוח את החומר מעל גבי משטחים צבועים, אפשר למרוח אותו רק ישירות מעל משטחי בטון, טיח חשוף וכדומה.
אפשר גם למרוח אותו ישירות מעל בלוקים אך יישום שכזה אינו נכון. יש למרוח על הבלוקים לפני כן שכבת החלקה צימנטית.
בהצלחה, גבי
|
|
|
שימוש בסיקא 107
(אלי)
|
האם ניתן למרוח את החומר על אדמה שחורה לחכות ליבוש ולשים מעליו שכבת בטון
|
|
|
|
אי ביצוע של שכבת ההרבצה בחללים הרטובים
(ילנה)
|
שלום, הטייח שעובד אצלי לא עשה שכבת ההרבצה בחדרים הרטובים. כפתרון לבעיה הציע לעשות שכבה של מלט חול ודבק בי גי בונד לפני השכבה הלבנה. רציתי לשאול האם זה אפשרי ואם יתן לי מענה נגד חדירת לחות ומים. שאלה נוספת : האם קיים סיכוי לנפילת אריחי קרמיקה במידה ומבצעים את התיקון בצורה הנ"ל. לתשובתכם אודה.
|
|
|
איטום טיח לפני קרמיקה / צבע
(גבי)
|
שלום ילנה,
לא ברור לאיזו "שכבה לבנה" התכוונת. האם התכוונת לשכבת ההחלקה שמבצעים לפני הצבע ("שפכטל") ?
בעקרון ישנן מספר אפשרויות לשפר את איטומו של הטיח הקיים.
1. אפשר להספיג אותו היטב עם תערובת של מים ודבק לטקס SBR. התמיסה המתקבלת צריכה להיות מספיק דלילה כדי שתוכל להיספג בפנים הטיח. (כ 10-15 אחוז דבק ביחס לכמות המים, יספיקו). יש להניח לעסק להתייבש לאחר מכן למשך 24 שעות.
מעל גבי הנ"ל אפשר אח"כ לבצע שפכטל להחלקת הקיר ומעליו צביעה. ואפשר גם לחפות את הקיר בקרמיקה. 2. אפשר למרוח שכבת איטום צימנטית על כל הקירות ומעליה לבצע את הדבקת הקרמיקה עם דבק תואם. לדוגמא: איטום ב"סיקה טופ 107" והדבקה בדבק מסוג "סיקה סראם". (לא ניתן לבצע צביעה מעל גבי הנ"ל).
שתי הערות לסיום:
א. להדבקת הקרמיקה מעל גבי חומר האיטום ו/או מעל הטיח המוספג יש להשתמש בדבק שמיועד לגרניט פורצלן ו/או לתשתיות בלתי-סופגות. ב. אם מחליקים את הקיר ב"שפכטל" יש להשתמש בשפכטל שמיועד לקירות חוץ ולסביבה רטובה. (אין להשתמש ב"שפכטל אמריקאי" רגיל).
בברכה, גבי
|
|
|
שאלה נוספת
(ילנה)
|
גבי שלום, קודם כל אני חייבת להודות לך על עזרתך. עזרתה לי כבר לא פעם בפתרון הבעיות שצצות לי תוך כדי הבניה. אני רוצה לחדד את מה שכתבתי לפני כן. הטייח ביצע שכבה מיישרת ללא ביצוע ההרבצה. במקומות שבהם הקירות יחפו בקרמיקה יהיה איטום של סיקה 107 כמו שהמלצת. השאלה שלי היא בנוגע לאזורים אשר לא יחופו ותוכננו לקבל צבע( אולי אפילו צבע שמן). אגב ברוב החלל הקירות ישארו ללא חיפויים. האם שיטה של הספגת מים עם דבק יכולה לפתור את הבעיה? כמו שאמרתי הטייח הציע לעשות שכבה של מלט עם חול+ דבק על השכבה המיישרת( סדר הפוך מהמקובל) ועל זה את הצבע.השאלה אם גם זאת אופציה אפשרית? לתשובתך אודה.
|
|
|
אטימת קיר לפני צבע
(גבי)
|
שלום ילנה,
לא לגמרי ברור לי לאיזו שכבה צימנטית התכוון הטייח. האם הוא מתכוון לשכבה דלילה ודקיקה (כמילימטר עובי) שתכסה את הטיח ?
שכבה שכזו יכולה לעזור לאיטומו של הקיר, בדומה אגב לשכבת שפכטל חיצוני כגון "אלטק ויולט". אלא שהיא תהיה דקיקה ולא תתן מענה לכושר הספיגות של הטיח שיהיה מאחוריה. להערכתי עדיף להספיג את הקיר כפי שהצעתי.
אפשר גם לבצע "גם וגם". כלומר להספיג את הקיר ומיד אחר כך, בשיטת "רטוב על רטוב" לבצע את השכבה הצימנטית (עם אותו סוג דבק).
בהצלחה, גבי
|
|
|
|