דליפת מים בין קומות של חניון תת קרקעי בבנין מגורים
(תומר)
|
רכשנו דירה חדשה בבנין רב קומות בן 3 שנים עם חניון תת קרקעי בן שתי קומות עליונה ותחתונה. בחניון העליון ישנה צנרת ענפה של מים וביוב. בעת שטפון של מים בחניון העליון (שכבר קרה עקב תקלה בספרינקלרים והתפוצצות צינור ביוב) המים זורמים לאחת הפניות של החניון העליון ונאספים שם. משם הם מחלחלים דרך רצפת הבטון אל החניון התחתון על המכונית שלי החונה בחניון התחתון.
הקבלן, חברה ותיקה ומפורסמת טוען כי אין כל תקן המחייב ביצוע ניקוז בחניון תת קרקעי או איטום בין הקומות ולכן מסרב לפעול לתיקון המצב. רציתי לדעת האם יש תקן מחייב לביצוע ניקוז ואיטום בחניון תת קרקעי בבנין מגורים ומהי הדרך הנאתה לטפל בבעיה.
|
|
|
הצפה, חניון תת קרקעי
(גבי)
|
שלום תומר,
מכיוון שמדובר בעניני חוק ותקינה הפניתי את שאלתך להנדסאי אבי גנאח אשר משתתף כחבר קבוע בועדות תקינה של מכון התקנים. להלן העתק מתשובתו:
מבלי להביט בתקן אלא בחוק המכר על הקבלן לתת חניון אטום כפי שהוא נותן מרתף אטום - ז"א חוק המכר מחייב אותו. לעניין תקנים - הבעיה היא שמרבית התקנים אינם רשמיים ( ז"א תקן רשמי הוא תקן מחייב , ומכאן הוא גובר על חוק המכר ) אבל אם זאת התקינה נועדה לבצע עבודות בהתאם לכללי מקצוע מקובלים לכן אענה לך בהתאם לתקינה ובהתאם לכללי מקצוע מקובלים :
"על הקבלן לתת מערכת סילוק של מים ושפכים בעת הצפה , בכל בניין יש בור בריכה הנמוכה מקו הרצפה התחתון ושם ישנם משאבות סילוק מים בעת הצפה " .
לכן מה שהקבלן אומר עם כל הכבוד לו - כנראה שהוא לא מבין את כללי המקצוע .לעניין זה , תוכל להפנות אותם אלי ואני יעביר אותם לעו"ד .
יש כאן עניין מורכב יותר של חדירת מים אשר בעתיד יכולה לגרום להחלשות שלד הבניין , ומן הסתם החניון הוא מהווה את הביסוס של שלד הבניין.
אם תרצה את כתובת המייל של אבי גנאח תוכל ליצור עימי קשר באמצעות המדור צו קשר, ואעבירו אליך.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
|
איטום מקלחת
(שגיב)
|
ראיתי את המיפרט שלכם לגבי שטחים רטובים (מקלחת)
ואבל לא ברור לי מה קורה במצב כמו אצלי.
הצינורות במקלחת מבוטנים ורק הצינור דלוחין גלוי והניקוזים מבוטנים.
איך אני אמור לאטום בסיקה???
אפשרי מעל הצינורות? לפרק ולאטום מתחת לצינורות? לעלות מעל הצנרת?
תודה משגיב.
|
|
|
מקלחת
(גבי)
|
שלום שגיב,
במצב שתארת הכי פשוט לבטן את שאר הצינורות הגלויים (דלוחין) ולבצע את האיטום על כל שטח הרצפה ומעל הבטון/ הצנרת. ניתן לאטום עם חומר משחתי ביטומני או עם חומר צימנטי (סיקה טופ 107, טורוסיל וכדומה).
שים לב לבצע את עבודת הבטון כראוי, על פי המאמר על עבודה נכונה עם חומרי מליטה - יסודות איטום | שיקום מבנים. כדאי גם לבדוק את חוזק הבטון שכבר הונח על נקודות הניקוז. מנסיוני אלו תמיד חלשים ואינם נצמדים לתשתית עקב חיפוף בעבודת ההכנה (נקיון) או שימוש בטיט חלש ולא בבטון.
במקרה של איטום בחומר צימנטי:
בכל המקומות בהם מסתיימת יציקת בטון יש לסיים אותה בקו ישר ועובי מינימלי של כ 2 ס"מ. אחרת תקבל שפתיים דקות מדי ולא תוכל לאטום בין הבטון לצינורות עם חומר מסוג סיקפלקס.
דבר שני- רצוי ליישם רשת אינטרגלס בין שכבות האיטום הצימנטי- במיוחד על גבי הבטון שמעל לצנרת.
האיטום עם חומר ביטומני יהיה קל יותר לבצוע, כפי שאתה כבר יכול לראות...
מקווה שההסבר לא מסבך יותר מאשר מבהיר. אם יש צורך בכך נשמח להסביר הלאה.
גבי
|
|
|
הרבה תודות גבי
(שגיב)
|
|
איטום על גבי המדה
(רונית)
|
לגבי שלום וברכה
הקבלן אצלי רוצה לעשות את האיטום באמבט אחרי המדע שהוא עושה על החימום הרצפתי האם זה טוב ?
ומה זה חומר ביטומני?
רונית
|
|
|
אטימה מתחת לחימום רצפתי
(גבי)
|
שלום רונית,
את האיטום יש לבצע מתחת למערכת החימום ולא מעליה. בצוע מעל מערכת החימום יגרום בעתיד לכשל של שכבת האיטום : היא לא תחזיק מעמד.
יש לאטום את הרצפה בחומר איטום צימנטי (סיקה טופ 107 למשל).
"ביטומני" = מלשון "ביטומן" (bitumen) = זפת.
חומר איטום ביטומני הנו חומר משחתי שחור שמיישמים אותו במריחה עם מברשת ונראה כמו זפת שחור.
בהצלחה בעבודות,
גבי
|
|
|
ומתחת החימום אי אפשר עם ביטומני?
(רונית)
|
|
צימנטי יותר חזק ועמיד.
(גבי)
|
החומר הביטומני נמס בחום ולאחר זמן מתייבש ונהרס. .
|
|
|
|
איטום ראש קיר המחופה באבן כורכרית מתועשת/מתורבתת
(אלעד)
|
שלום רב,
ביצענו חיפוי לקיר בטון (קצת עגול) באמצעות אבן כורכרית מתועשת של חברת `בלוק אמריקה`, דגם "אולד סטון". יצא יפה. חיפוי האבן בשורה העליונה בולט מעל גובה ראש הקיר. קיימת בעיה להניח קופינג מאבן בראש הקיר. בין אם נניח קופינג ובין אם לא, מהו חומר האטימה המומלץ ליישם בתפר שבין הקיר לחיפוי? תודה.
|
|
|
סגירת שורת חיפוי עליונה
(גבי)
|
שלום אלעד,
אם התפר ברוחב של כ 3 סנטימטר יש לאטום אותו עם חומר גמיש פוליאוריטני מסוג סיקפלקס 11FC או סיקפלקס PRO. יש ליישם פריימר בדפנות התפר, על פי ההוראות.
אם הרווח גדול הרבה יותר יתכן צורך במילוי צימנטי ואיטום כל ה"ראש" הגלוי עם סיקה טופ 107 (צימנטי) ורשת אינטרגלס בין השכבות. בכל מקרה יש לאטום עם חומר זה את הפן העליון של הקיר ורצוי שיהיה שם גם שיפוע קל להרחקת המים מאזור התפר.
אנא פרט יותר נתונים, אם עדיין יש צורך בעזרה.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
|
איטום בריכת נוי
(עמי בן-רצון)
|
שלום לכם,
בניתי את הבריכה מבטון בציפוי אבן, ישנו איבוד מיים דרמתי.
אך לגעתכם כדי לאטום את הבריכה וקחו בחשבון שבעתיד הבריכה תאכלם דגים וצמחי מיים.
|
|
|
בריכה
(גבי)
|
שלום עמי,
אנא פרט יותר נתונים : לא ברור אם חיפוי האבן בוצע מבחוץ או מבפנים. בענין בניית הבריכה - האם היא נוצקה במכה אחת או בשלבים והאם קיימים סדקים במקומות שבהם היו הפסקות יציקה, או בין הרצפה לקירות ? תמונה בהחלט תעזור, במיוחד אם קיימים סדקים רחבים.
בהנחה שפנים הבריכה הנו בטון חשוף וללא חיפוי אבן, להלן שלבי העבודה הכלליים:
1. יש לסתת חלקי בטון רופפים מכל שטח הרצפה והקירות.
2. בצוע תיקוני בטון והחלקת השטח במקומות הנחוצים עם תערובת של מלט וחול ביחס של 2:1, בתוספת דבק לטקס SBR בתוך התערובת, בשעור 30 אחוז מכמות המים.
3. יציקת רולקות (העגלות בטון) בחיבור בין הרצפה לקירות ורולקות קטנות יותר בחיבורים בין קיר לקיר (בהנחה שהיציקה של כל קיר בוצעה בנפרד). ראה תמונה של יציקת רולקה.
4. שים לב שעם סיום שלבים אלה הרצפה והקירות אמורים להיות מוחלקים, ללא בליטות ושקעים. למעשה הבריכה תהיה כמעט אטומה לגמרי כבר עם סיום שלב זה של ההכנות.
5. איטום כל שטח הבריכה עם חומר אטימה צימנטי מסוג סיקה טופ 107, בשתיים שלוש שכבות ועם רשת אינטרגלס בין השכבה הראשונה לשניה. בצע שכבה ראשונה- הדבק עליה את הרשת בעודה טריה, והמשך עם השכבה השניה עם התקשות השכבה הראשונה (אין צורך להמתין להתקשות או ייבוש מלא של השכבה הראשונה). יש להצמיד את הרשת היטב בכל השטח.
6. בצוע שכבה שלישית במקומות בהם מבצבצת הרשת - עד לכיסוי מלא של כל השטח.
7. אם קיימים אלמנטים שונים (צינורות או מרזבים) יש לאטום בינם לבין האיטום (לאחר ייבושו המלא) עם חומר אטימה גמיש מסוג סיקפלקס.
עבודה מסוג זה זהה בעיקרה לעבודה של אטימת אדניות. ראה תמונות נוספות של עבודה מסוג זה, כולל מפרט טכני של איטום אדניות בחומר איטום צימנטי.
החומרים אינם רעילים ומתאימים לבריכות נוי, בריכות שחיה או מאגרי מים.
שיהיה בהצלחה !
גבי
|
|
|
|
בניית פרגולה על יריעות ביטומניות
(יוחאי)
|
שלום, אני מעוניין לבנות פרגולה ישירות על יריעות ביטומניות, (על היריעות אשים שטיח של דשא מלאכותי ).
איך ניתן לאטום את חיבור בסיסי העמודים של הפרגולה? מדובר בפח מגולוון שמחובר בג`מבואים אל הבטון דרך היריעה הביטומנית
|
|
|
קיבוע פרגולה על יריעות ביטומניות
(גבי)
|
שלום יוחאי,
הדרך היותר נכונה לקבע את רגלי הפרגולה היא על ידי יציקת קוביות בטון שיהיו מוגבהות מעט יותר ממפלס הגג. שים לב שבניית פרגולה היא גם ענין בטיחותי שאין לזלזל בו.
לצורך זה יש לחתוך את היריעות הביטומניות , לחצוב בגג מעבר לשכבת השיפועים (בטקל) ולצקת קובית בטון בגודל המתאים(רצוי 15/15 לפחות). יש לקבע את היציקה לגג באמצעות ברזלי זיון. לאחר הסיום יש לעלות עם היריעות הביטומניות ולהלחים אותן על הדפנות של הקוביות. במקרה כזה יש לאטום את המשטח העליון של הקוביה בחומר אטימה צימנטי ואחר כך לאטום סביב התושבת וסביב הברגים עם חומר איטום גמיש מסוג סיקפלקס FC11. תוכל לבצע חיפוש באתר ותמצא תקשורות דומות בנושא זה.
אם בכל זאת ברצונך לבצע "קיצורי דרך" הרי שכדאי להשתמש בברגי גמבו ארוכים מספיק שיעברו את שכבת השיפועים (הבטקל). את האיטום סביב התושבת וסביב ראשי הברגים תוכל לבצע עם חומר ביטומני משחתי סמיך כגון פזקרול 18, פזקרול 16, או "פלקספז אנכי" - כולם של חברת פזקר. לחברת ביטום מוצרים דומים שתוכל להשתמש בהם.
חומרים ביטומנים אלו אינם עמידים בשמש ולכן יש צורך בהלבנתם. לאחר יישום החומר פזר עליו מעט חול יבש ולאחר הייבוש המלא (יומיים שלושה, בהתאם לעובי) - צבע אותו עם צבע אקרילי (סופרקריל, למשל). את הצביעה בצע כאשר החומר יבש וקר (מוקדם בבוקר או בלילה).
שיהיה בהצלחה ונשמח לעזור הלאה,
גבי
|
|
|
|